Annonssamarbete med NTM Media

Så tar NTM Media det lokala ett steg längre

Hon är uppvuxen i en av Sveriges mest kända författares hemstad och har spenderat en stor del av arbetslivet på Vimmerby Tidning, där Astrid Lindgren själv jobbade en gång i tiden. Emelie Ingström har haft många olika roller på Vimmerby Tidning och inom NTM-koncernen. Idag är hon Affärsområdeschef för NTM-koncernens nya säljbolag NTM Media.

Emelie Ingström, affärsområdeschef på NTM Media.

Emelie Ingström, affärsområdeschef på NTM Media.

Foto: NTM Media

Native2022-09-20 16:22
Detta är ett annonssamarbete.

Emelie började jobba på Vimmerby Tidning och Swepress Media redan som tonåring och hjälpte till på lov och helger.

— Jag har nog arbetat med det mesta under mina dagar där; annonsproduktion kundtidningar, prenumerationsaffären och kundtjänst. Det var en otrolig skola i ren småländsk anda och jag lärde mig väldigt mycket. Men i min egen livsplan stod det skrivet med stora bokstäver att jag skulle bli fotbollsproffs, berättar Emelie.

Genom åren svek Emelies knän henne och den ena skadan efter den andra resulterade slutligen i att hon fick lägga fotbollskarriären på hyllan. Nytändningen för karriären kom när Swepress Media under 2018 blev uppköpta av NTM.

— Det var både chockartat och spännande när vi köptes upp. Vi hade under en lång tid varit ett starkt familjeföretag som lade ner hela vår själ i arbetet. Men ägarna förstod även att muskler och större utvecklingsmöjligheter var stora fördelar i och med den digitala transformationen som pågick. Snart svängde chockkänslan och blev i stället till en känsla av stolthet i att få vara en del av något större och en stiftelse som har ett så starkt uppdrag i att bevara den lokala journalistiken, säger Emelie om den stora förändringen och fortsätter att berätta:

— Min bakgrund på produktionssidan av en lokaltidning och att som ung jobba så nära ”den stora Corren” och se journalisternas viktiga arbete tror jag har bidragit till min förståelse för hur betydelsefullt det är med lokal journalistik. Vi producerade lokalt innehåll som lästes, uppskattades och fyllde en funktion. Detta sporrade mig till att vilja utveckla det lokala ytterligare.

På NTM blev hon väl omhändertagen och efter ett par veckors famlande i sitt nya arbete föll bitarna återigen på plats och Emelie trivdes bra i sin yrkesroll. Efter drygt ett år började hon sedan på mediehuset Öst Media Norr inom arbetsgruppen Creative Sales. Så småningom var det dags att göra en genomlysning av all kommersiell produktion och NTM:s reklambyrå Fluid föddes. Emelie tog plats som verksamhetschef på Fluid och började jobba över gränserna i hela NTM-koncernen.

Idag, fem år senare, står hon som Affärsområdeschef för NTM-koncernens nya säljbolag NTM Media. Här har koncernens säljavdelningar samlats tillsammans med de tekniska stödfunktioner som krävs för att driva framgångsrik digital annonsförsäljning inom produkt, content, adtech och adops. Men det är dess räckvidd och lokala förankring som är den största styrkan och som ger kraft till den digitala affärsutvecklingen.

— Vi har hjärtat i det lokala och alla våra titlar och den räckvidd de medför ger oss såväl styrka som stolthet i våra erbjudanden. Vi kan erbjuda en räckvidd på en miljon svenskar vilket går att jämföra med Idol-finalen på TV. Det är ganska häftigt. Det är summan av allt det lokala som gör oss till en nationell aktör.

Redan efter endast några få verksamma månader är framtidsvisionen för NTM Media glasklar – de ska bli Sveriges bästa mediehus för digitala affärer på den lokala marknaden.

— Vi satsar och utbildar våra medierådgivare till att vara förstahandsvalet på den lokala marknaden. De ska kunna ta positioner som digitala experter som kan hjälpa kunder att nå nästa nivå i sin annonsering. Mår företagarna bra i det lokala näringslivet så mår samhället bra. Som stiftelse har vi möjlighet att investera tillbaka i det lokala samhället och vill därför bygga långsiktiga samarbeten på plats, säger Emelie och fortsätter:

— Vi finns i en trovärdig kontext där vi kan bygga en säker annonsmiljö för våra kunder som vi vet ger hög effekt. 

Vill du veta mer?

Kontakta NTM Media på info@ntmmedia.se eller klicka här! 

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Vimmerby-Tidning.