Den stora kärleken

Dean Martin spelade i mitten av femtiotalet in hitten "ThatŽs Amore" och kanske var det just Alfa Romeo Giulietta som sångaren hade i tankarna. Många föll pladask för den rullande skönheten och året var 1954 då varumärket lyftes till skyarna. Nu hoppas italienarna att namnet ännu en gång ska bringa tur och framgång med sig då man lanserar en helt ny Giulietta. Frågan är om bilen bjuder på kärlek vid första ögonkastet? Vi blev i alla fall förälskade.

Foto:

Alfa Romeo2010-12-11 05:05


Alfa Romeo fyller just nu hundra år och under den här perioden har mycket vatten runnit under Turins broar. Det har varit ömsom glädje och ömsom tårar på huvudkontoret, men just nu lanseras en bil som kombinerar båda - nämligen glädjetårar! Alfa Romeo Giulietta är en skönhet som får oss att återuppleva fornstora dagar.

Förarens bil
Alfa Romeo Giuliettas paradgren är utan tvekan designen. Den läckra nosen med den klassiska Alfa-skölden till motorhuven, vidare över taket och slutligen baken andas sportighet och steget till en ren coupéprofil är inte långt borta. Detta beror till stor del på att de bakre dörrhandtagen är gömda i karossen, vilket är ett välkänt Alfa-knep. Vi tar plats i de sportiga framstolarna och upptäcker en spännande instrumentpanel som är översållad av knappar och olika mätare. Det känns lite som ett kontrollerat kaos, vilket är helt normalt för alla som gillar att köra italienskt. Du har säkert redan listat ut att nya Giulietta är förarens bil och passagerarna i aktersoffan får helt enkelt finna sig i att det är småtrångt och att lasttröskeln är hög. Däremot kan man stuva in 350 liter bagage, vilket kan jämföras med en Volkswagen Golf.

DNA-bevis
Under huven erbjuds sex nöjesmaskiner: bensinare på 120, 170 respektive 235 hästkrafter samt dieselspisar på 105, 140 respektive 170 hästar. I testbilen arbetar den största oljebrännaren á la 268 000 kronor i kombination med en sexpetad låda och start/stopp-teknik, vilket gör att man lätt får tjuvstopp om man är för snabb på gasen vid trafikljusen. Men systemet går tack och lov att stänga av! Färden till hundra rullar på åtta sekunder, toppfarten är 218 och förbrukningen stannar på 0,47 liter milen.
Alfa Romeo Giulietta har tre olika körprogram: D (dynamic), N (normal) och A (allväder) som föraren kan reglera genom ett DNA-reglage framför växelspaken. Skillnaden mellan de olika lägena är inte superstor men tillräckligt för att få lite mer stuns och sportig körning i D-läget. Hokus pokus så blir fjädringen tajtare och antisladdsystemet greppar inte in så snabbt. Samtidigt spritter det till i dieselfyran som får trettio newtonmeter mer vrid. Dean Martin får ursäkta, men vi måste skriva om hans låt: ?when the Giulietta hits you eye like a big pizza pie - thatŽs amore!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!