Italiensk vardagslyx

Få bilmärken har som Alfa Romeo kunnat erbjuda läckra sportcoupéer till överkomliga priser genom årens lopp Den italienska tillverkaren har visat att Gran Turismo-bilar inte behöver kosta miljoner och omöjliggöra praktisk användning. Även den här gången är det designhuset Bertone som formgivit italienskan som rätt och slätt kallas - Alfa GT!

Foto:

Alfa Romeo2003-12-27 00:42

När vi rullar in i det lilla furstendömet Monaco står den där vid trottoarkanten. Med viss möda lyckas jag göra en u-sväng, parkera och låta nostalgin få övertaget. Det visar sig vara en Alfa Romeo Giulietta Sprint från sent femtiotal - bilen som var den första i en lång rad av vackra GT-coupéer.
Karossen erbjöd, då som nu, plats för fyra personer och motorn hade tillräckligt mycket krut för att bjuda på lysande prestanda. Största skillnaden är att nya Alfa GT driver på framhjulen, något som man knappast reflekterar över under första provturen.

Form med funktion
Alfa GT är skapad av Bertone och baseras faktiskt på 156:ans botten. Två dörrar har dock skalats bort, men axelavståndet är oförändrat vilket resulterar i en ovanligt rymlig kupé. Fram sitter man utmärkt i de kraftigt skålade lädersätena och även baksätet är riktigt generöst. Tack vare den höj- och sänkbara förarstolen samt den justerbara ratten kan även personer med långa armar och ben njuta av en utmärkt körställning. Växelspaken med sin blanka knopp ligger precis där handen vill att den ska befinna sig och spelet kan börja! Redan när tvålitersmotorn startas hörs det att man sitter i en Alfa, för trots att det finns hundratals liknande maskiner så slår ingen italienskans charm. Det låter härligt ur de grova utblåsen och nöjesmaskinen drar sedan fullständigt vibrationsfritt ända upp till 7,000 varv.

Möt våren i en Alfa
Fjädringen arbetar suveränt på de lappade och gropiga vägpartierna efter Route Napoléon Det är en serpentinväg som bjuder på vackra vyer och livsfarliga stup - utan vare sig räcken eller skyddsnät. Vi får förlita oss på högre makter samt sex krockkuddar och den elektroniska chassikontrollen. Maskinen på 165 hästar är genast med på noterna och körningen blir riktigt underhållande. Efter 8,7 sekunder är farten hundra och fortsätter man stå på toppas 216 km/h. Ett särskilt tack kan riktas till den sekventiella växellådan: Selespeed. Det innebär att kopplingspedalen är avskaffad och att man växlar med "paddlar" bakom ratten. Här i syd- och mellaneuropa har Alfas sportcoupéer alltid varit populära. Köparna värderar helt enkelt formgivningen högre än möjligheten att alltid kunna åka fyra eller frakta byggsatser från Ikea.
I april hittar nya GT till Sverige - då om någon gång våras det för Alfa!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!