Där har företaget nu startat Ankarsrum Inc respektive Ankarsrum GmbH.
– Vi vill komma närmare kunderna. Tidigare har vi jobbat med distributörer, som i sin tur jobbade med många olika varumärken. Nu är det egna företag i samma organisation och det gör att vi kan bestämma allting tillsammans, säger Marcus Grimerö, vd för Ankarsrum Kitchen.
Anledningen till att de valt ut just dessa två länder är framförallt för att båda har en tradition av att ha köksmaskiner i hushållen.
– Det är länder där man tänker sig att man har en assistent på köksbänken. Det är inte självklart överallt och kan skilja sig mycket på olika marknader, säger Grimerö.
Samtidigt innebär det också att det är en stor konkurrens på dessa marknader.
Så hur står ni er i konkurrensen?
– I Norden har vi rätt hög marknadsandel. Mindre i andra delar av världen, men det är många fler som känner till oss i dag än för fem år sedan.
– Produktmässigt står vi oss väldigt bra. De som köper blir både nöjda och imponerade och vi får bra betyg både av kunder och i konsumenttester. Utmaningen är att nå ut och få kunder att upptäcka och förstå produkten.
Här tror Marcus Grimö att de nya bolagen kommer göra den stora skillnaden.
– Vi kan ha en mer direkt dialog och förstå mer om vad som händer på respektive marknad.
Vad innebär det här för verksamheten i Ankarsrum?
– Det är såklart jättepositivt och en satsning som driver hela vår verksamhet framåt, säger Grimerö.