Industrigrenen i stort har tappat 20–30 procent försäljning i det skakiga världsläget med vikande ekonomier.
Börsföretaget Traction kom nyligen med en delårsrapport som visar att värderingen av Ankarsrum Industries, med Kitchen, har sänkts.
– Odramatiskt. I grunden har vi en positiv utveckling över tid. Visst, det har blivit tuffare och vi kommer inte att slå fjolårets siffror. Orderingången ser rätt bra ut, säger Marcus Grimerö, vd för Ankarsrum Kitchen.
2017 hade företaget en omsättning på 55 miljoner. Den växte till fjolårets 259 miljoner, då med en vinst på 28 miljoner. Ökningen hängde samman med ett ökat intresse för bakning, matlagning och att veta vad man äter. Trenden växte under pandemin. Folk hade mer tid hemma i köket.
Personalstyrkan i Ankarsrum har ökat från 5 till 15 personer. Där sköts marknadsföring, sälj, inköp, logistik och produktutveckling, samt viss tillverkning och montering.
Flaggskeppet är den robusta köksmaskinen med 80 år på nacken. Årligen tillverkas runt 80 000 assistenter från Ankarsrum.
– Vi jobbar hårt för tillväxt på marknaderna i Tyskland och USA. Vi är små på de stora marknaderna, där vi har en unik produkt som sticker ut.
Årets siffror bli klara efter nyår och till dess har företaget sina bästa månader med jul och bak.
Grimerö är osäker på om nedgången beror på en återgång efter pandemin eller hur mycket inflation och oro för egna ekonomin spelar in.
– Vi utgår från de förutsättningar som gäller nu och jobbar hårt för att utvecklas och vinna marknadsandelar, säger Grimerö.
Tidigare fanns en bild med i artikeln där bildtexten sa att Ankarsrum motors ansökt om konkurs. Bilden är från 2020 och informationen likaså. Vi beklagar misstaget.