Ett besök i det före detta kommunhuset på Kungsvägen ger några av svaren.
Under slutet av arbetsdagen, när de flesta besöken är avklarade, samlas personalen en trappa upp i lunchrummet – den tidigare plenisalen som ruvar på bygdens historia med det gamla kommunsvapnet på tegelväggen.
De höga fönstren vätter ned mot vattenspegeln vid bruket och det är högt till tak där de anställda berättar om sin arbetsplats.
– Vi kan bli ännu bättre. Ge oss bara en doktor till, vi har en vakant plats nu, säger verksamhetschefen Leone Fohlin Johansson med ett leende.
Här finns 18 anställda, varav fem läkare och tre sjuksköterskor.
3 400 patienter har valt att teckna sig för den här hälsocentralen. De flesta bor på orten (med 1 300 invånare), en del i Västervik och i den omgivande landsbygden.
I den årliga nationella patientenkäten samlar Sveriges Kommuner och Regioner in åsikter om vårdcentralerna i landet. Den rör sju olika dimensioner: tillgänglighet, information och kunskap, kontinuitet, respekt och bemötande, delaktighet, emotionellt stöd och helhetsintrycket.
Ankarsrums siffror är slående höga.
I topp bland de 38 hälsocentralerna i regionen för frågor om helhetsintrycket: Ankarsrum med 94,3 procent positiva före Astrakanen i Överum med 92,2.
I den kategorin är Region Kalmars siffror de högsta i landet, av de deltagande regionerna 2022, och i regionen är Ankarsrums siffror allra högst.
Intressant är dessutom att statistiken visar en markant förbättring av Ankarsrums siffror över de senaste åren, som de förklarar med en fast läkarbemanning.
Väl värt tårta på fikarasten.
– Den bekräftelsen känns jättebra, tycker undersköterskan Madeléne Skälhammar.
Personalen kan framgångsreceptet.
– Direktkontakt med din läkare som har personlig kännedom om dig, säger Helena Bäckström, specialist i allmänmedicin, med ansvar för 1 100 av patienterna.
Hon har varit 20 år i yrket och ger ett dagsfärskt exempel från förmiddagen.
– En kvinna ringde mig och var orolig för symptom hon fått. Hon fick komma hit samma förmiddag. Hon träffade mig och fick hjälp av en sjuksköterska med att planera en uppföljning. Hon skulle även boka tid för en covid-vaccination, men vi kunde ge sprutan direkt till henne och även hennes sällskap som också fick hjälp att beställa mediciner, berättar Helena Bäckström.
Att flera tjänster klaras av vid ett besök ger vinster för både patient och vårdgivare. Mindre stök med uppringningar, bokningar och nya besök. All personal hjälps åt att lösa det smidigt.
– Vi har nära till varandra i huset. Patienterna träffar oftast samma personal. Som allmänläkare är det en stor fördel att bo i bygden, känna sina patienter och det är en förmån att få följa dem genom livet. Det finns en ömsesidig respekt och hänsynstagande, tycker Bäckström.
"Syster Blå" är också viktig. Alltså den blå pilen i taket, om man kommer oanmäld till vårdcentralen. Här går det nämligen bra att komma in och få hjälp utan att ringa först.
– Att våra läkare kan nås på egna telefoner är också en stor fördel, säger Leone Fohlin Johansson.
Utöver fysiska besök erbjuds även digitala möten med videosamtal och nya 1177direkt ska utvecklas. Likaså vill man förbättra hemsjukvården för de 200 på äldreboenden man ansvarar för.
– Vi är stolta. Det är bättre med nöjda patienter än till exempel läkemedelsbesparingar. Vi är uppmärksamma på vilken hjälp patienterna behöver, säger undersköterska Mikael Ivansson.