2010 flyttade Erik Lindberg till Ankarsrum. Han har fyllt 75 och kör inte bil längre men reser mycket, cirka 3 000 kronor om året blir det på bussbiljetter.
– 2010 gick det att åka nästan överallt men 2012 byggde man hållplatser ute vid väg 40, utanför samhället. I dag går det knappt åka från samhället eller stationen inne i Ankarsrum längre. Det går få turer, knappt några mitt på dagen. De är anpassade till unga som pendlar, inte de äldre, säger han.
Inne i samhället finns flera hållplatser. Men problemet tycker Erik Lindberg är att bussarna inte tar sig in i samhället.
– Man måste ut till vägen. För mig är det cirka två kilometer att gå. Vi äldre kan inte ta oss till vägen, särskilt inte vintertid.
Han säger att resor med närtrafik måste beställas ett par timmar i förväg, vilket han menar är krångligt.
– I alla fall varannan timme borde man kunna ta bussen från samhället. Det kan man på många andra ställen, men det känns som att de har satt Ankarsrum på undantag.
Katarina Seijsing är trafik och planeringschef på KLT (Kalmar länstrafik). Hon har hört kritiken förr.
– I det trafikförsörjningsprogram som vi styrs av, finns beslutat att vi ska prioritera snabba stråk med mycket trafik. Det ska gå snabbt och rakt. Då kan vi inte åka in överallt.
– Vi gjorde också försök med matarbussar i Ankarsrum. De gick vid ett 30-tal avgångar per dygn. Det var en handfull passagerare per dygn. Vi kan inte åka med tomma bussar, då får vi kritik för det, säger hon.