Efter shoppinghysterin: "Det är svårt att få plats"

Årets stora shoppingvecka är över. Nu ska alla paket delas ut. Vi har kollat läget med några lokala aktörer – som berättar om fulla lagerhyllor och coronaanpassade kösystem.

Hur är läget efter Black Week? Vi har pratat med Roinne Asp på Postnord, Pelle Lindqvist på Ica Kvantum och Jennie Nelson på Coop.

Hur är läget efter Black Week? Vi har pratat med Roinne Asp på Postnord, Pelle Lindqvist på Ica Kvantum och Jennie Nelson på Coop.

Foto: Michael Nordin/Arkiv

Vimmerby2020-12-02 06:00

De senaste åren har "Black Week" och "Black Friday" blivit kända begrepp i Sverige. I år slog e-handeln rekord – igen. Enligt betalbolaget Klarna ökade handeln 41 procent jämfört med 2019. En stor men väntad ökning i dessa coronatider.

Roinne Asp, som är distributionsområdeschef på Postnord, säger så här:

– Vi har haft höga volymer sedan coronautbrottet i våras, men nu har det givetvis ökat ytterligare. I Vimmerby ser vi en fördubbling av bokade hemleveranser under de här veckorna. Från 60 till 120-130 stopp om dagen. Om man jämför med Black Week förra året är det en ökning med ungefär 15 procent. Det märks att det är många som har suttit hemma i år och beställt på nätet.

Hur löser ni det ökade trycket?

– Vi har satt in en extra nattbil och vi har några personer som vi kan ringa in vid höga volymer. Utrymmesmässigt har vi extra hyllplatser och rullvagnar i vår distributionshall. Det är jättetufft att få plats med alla paket, men det går. Man hittar alltid lösningar om det behövs. Totalt sett är det ändå rätt stabilt, måste jag säga. Vi har förberett oss för den här ökningen.

undefined
Roinne Asp på Postnord tycker att läget är under kontroll – trots att företaget tar hand om rekordmånga paket. "Man hittar alltid lösningar om det behövs", säger han.

När vi pratade med Pelle Lindqvist på Ica Kvantum i Vimmerby under tisdagen var det lugnet före stormen.

– I måndags var det hyggligt normalt. Det är först nu vi börjar se en rejäl ökning av paket. Enligt rapporterna kan det bli rekordvolymer för oss senare i veckan.

Blir det några förändringar i paketutlämningen på grund av covid-19?

– Ja, vi har kritat upp i golvet för att skapa en struktur i kösystemet. Vid behov finns det möjlighet att flytta kön utomhus, då vi satt upp en display på utsidan av butiken. Vi försöker hitta olika lösningar för att undvika trängsel. Samtidigt handlar det om eget ansvar också.

undefined
Om trycket blir för stort kommer kön till paketutlämningen att delvis flyttas utomhus, berättar Pelle Lindqvist på Ica Kvantum.

Coop-butiken på Fiskaregatan i Vimmerby, som öppnade i våras, har satsat på en helt automatiserad paketutlämning.

– Det är snabbt och smidigt. Kunden slår själv in koden och hämtar sitt paket. Det tar bara några sekunder, vilket gör att det inte blir några köer, säger vikarierande butikschefen Jennie Nelson.

Varför har ni satsat på det här?

– Vi har inte plats för en traditionell paketutlämning. Istället passar det här systemet perfekt. Det kom på plats för tre veckor sedan och hittills har det bara varit positiva reaktioner. Det är ett bra sätt för oss att locka nya kunder till butiken.

undefined
Jennie Nelson på Coop är nöjd med den nya lösningen – där kunderna själva knappar in koden och hämtar ut sina paket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!