Elever om distansundervisningen: "Kunskapstapp"

Skönare med distans men risk för kunskapstapp, menar eleverna på högstadiet. Nu är två av tre årskurser tillbaka i bänkarna.

Kasper Karlsson, Isak Nilsson, Linn Larsson och Edith Åström på Astrid Lindgrens skola menar det är bekvämt med distansundervisning men att de lär sig bättre på plats i skolan.

Kasper Karlsson, Isak Nilsson, Linn Larsson och Edith Åström på Astrid Lindgrens skola menar det är bekvämt med distansundervisning men att de lär sig bättre på plats i skolan.

Foto: Josephine Svensson

Skola och utbildning2021-03-11 06:00

Distansundervisningen för högstadiet trappas i veckan ner och skolundervisning på plats ökar. Årskurs nio är nu tillbaka i skolan på heltid medan årskurs åtta och sju har varannan vecka fram till påsklovet.

– Vi vill i så stor utsträckning som möjligt kunna ha eleverna på skolan. Sedan håller vi noga koll på smittspridning och vi jobbar aktivt med bland annat distansering, menar Pia Ehrnlund Bengtsson verksamhetschef för grundskolan i Vimmerby. 

Sedan årsskiftet har den mesta av undervisningen för högstadieeleverna på Vimarskolan och AL-skolan varit på distans. Att nu se två av tre årskurser på plats igen menar rektor Josephine Svensson på AL-skolan är positivt. 

– Det var så roligt att se dem i början av veckan för de har verkligen saknat skolan. För vissa har det fungerar jättebra med distans medan det varit jättetufft för andra som behövt närheten till vuxna, möjligheten att kunna fråga direkt och ha tydliga strukturer.

Eleverna själva menar att distansundervisningen fört med sig både för- och nackdelar.

– Det är skönare att ha distans men skolarbetet för mig i alla fall är mycket bättre på plats i skolan. Jag tror att det blir ett kunskapstapp när vi har distans, menar Kasper Karlsson i årskurs nio. 

–Jag tycker att det har fungerat bra med distans, jag jobbar lika bra på skolan som hemma, men håller med Kasper om att det kan bli ett kunskapstapp, säger Isak Nilsson i årskurs nio.

Edith Åström och Linn Larsson från årskurs åtta är av liknade åsikt. 

– Det kan bli att man tappar kunskap för att man inte riktigt förstår vad läraren menar utan istället hoppas på att man har förstått ett koncept. I skolan är det lättare att fråga direkt. Sedan är det positivt med distans om man bor på landet för man tjänar mycket tid på att inte behöva åka in, menar Edith Åström.

–Ibland är det svårt när uppkopplingen inte fungerar och jag tycker det är lättare att bli distraherad när man hemma, tillägger Linn Larsson.

Även Josephine Svensson är orolig för att det framöver ska visa sig att eleverna saknar kunskap. 

– För lärarna är det inte lika lätt att se om eleverna tillgodogör sig undervisningen hemifrån eftersom man inte får följa processen på samma sätt som i klassrummet. Det finns risk att det finns ett större gap än vad vi kan ana och utmaningen är att täppa till det nu när eleverna kommer tillbaka. Vi har gott hopp men oron finns också där.

Varannan vecka hemma, varannan i skolan är det som gäller fram till påska.
Varannan vecka hemma, varannan i skolan är det som gäller fram till påska.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!