Fräckt bedrägeri: Äldre man lurad på 200 000 kronor

En man i 80-årsåldern blev uppmanad att logga in på sin bankdosa. Då försvann det totalt 200 000 kronor från mannens konto.

En Vimmerbybo blev av med cirka 200 000 kronor.

En Vimmerbybo blev av med cirka 200 000 kronor.

Foto: TT

Vimmerby2021-04-16 10:26

Det fräcka bedrägeriet ägde rum för ett par dagar sedan. Mannen, som är hemmahörande i Vimmerby kommun, blev uppringd av personer som utgav sig vara från Telia och banken.

– Målsäganden gjorde som de sa och loggade in på sin bankdosa. Då gjordes det fyra större uttag på sammanlagt 200 000 kronor, säger förundersökningsledaren Ulf Gollungberg.

Han tillägger:

– Det är bedrägeri genom social manipulation, ett så kallat vishing-ärende. Man ska absolut inte logga in på sin bankdosa eller mobila bank-ID om någon annan ringer och uppmanar till det. Men det är lätt att vara efterklok. De här gärningsmännen är ofta väldigt skickliga. Tyvärr är det många äldre som drabbas.

Går det få tillbaka pengarna?

– Om man är otroligt snabb har banken möjlighet att frysa pengarna. Därefter är det tyvärr svårt att få tillbaka något. När överföringarna är genomförda försvinner pengarna. Det är svårt att spåra dem. Och när det handlar om bedrägerier är det svårt att få tillbaka något från försäkringsbolagen eller brottsoffermyndigheten. Men det kan skilja sig från fall till fall.

Tidigare i år skickade polisen ut vykort till alla 70-plussare i Kalmar län – med tips om hur man ska undvika att bli lurad.

– På tre år har en halv miljard kronor försvunnit i åldringsbrott i Sverige. Det är ett enormt stort samhällsproblem, sa polisens presstalesperson Robert Loeffel i februari.

I nuläget har inte polisen någon misstänkt efter det senaste bedrägeriet i Vimmerby kommun.

Så undviker du bli lurad

Här är Stöldskyddsföreningens tips för att minska risken för att bli lurad när någon ringer:

• Lämna aldrig dina personliga uppgifter, lösenord eller koder till andra.

• Logga aldrig in med ditt Bankid på uppmaning från någon annan.

• Kontrollring till bank, polis eller sjukvård om du är osäker på vem du pratat med.

• Kontakta omedelbart din bank om du tror du blivit lurad på bankuppgifter.

• Är du osäker på vem som besöker dig så begär legitimation.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!