"Harmoni i proportionerna och rörelse i linjerna"

Framgångsrika tävlingsekipage och sportiga personbilar med en underskön design. Det är Alfa Romeo i ett nötskal. Nu fyller det italienska märket 110 år, en resa som långt ifrån har varit en dans på rosor.

Bilmärket Alfa Romeo firar 110-årsjubileum. På bilden en Stelvio Quadrifoglio.

Bilmärket Alfa Romeo firar 110-årsjubileum. På bilden en Stelvio Quadrifoglio.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Livsstil & fritid2020-06-01 08:08

Stalin, Lollobrigida eller Bardot? Kärt barn har som bekant många namn. Vi skriver år 1966 och dessa var några av de 140 000 förslag som skickades in till en tävling om att döpa Alfa Romeos senaste modell.

Nykomlingen var den vackra öppna lilla sportbilen Spider 1600 Duetto. Snart skulle den synas över hela världen.

– Dustin Hoffman körde bilen i filmen ”Mandomsprovet” till Simon and Garfunkels musik. För Alfa Romeo blev Spider en väg in på den amerikanska marknaden, säger Robert Hultman.

Han är ordförande för Club Alfa Romeo Svezia Car och brinner självfallet för den italienska tillverkaren. Själv äger han två bilar av märket, varav Bertone-kupén Giulia GT 1600 Junior från 1975 är ögonstenen.

– Alfa Romeo är körglädje! Bilarna har en väldigt direkt och tydlig respons vilket är belönande för föraren. Dessutom är Alfa Romeo mästerlig ur designsynpunkt. Bilarna har harmoni i proportionerna och rörelse i linjerna, säger Hultman.

Tävlingsbilar

Även fabrikens allra första ekipage stoltserade med ett stilfullt utseende. Alfa 24 HP presenterades samma år som företaget grundades, 1910, och det dröjde inte länge förrän man även satsade på snabba tävlingsbilar.

En segersvit inleddes 1925 via en VM-vinst med modellen P2. Den fortsatte med flera guldmedaljer i det klassiska landsvägsloppet Mille Miglia. Och många fler skulle det bli.

I sviterna efter börskraschen 1929 höll företaget på att gå i konkurs, men förstatligades av den fascistiska regimen. Under andra världskriget tillverkade man bland annat lastbilar åt de italienska och tyska styrkorna. Ytterligare förändringar genomfördes. Efter att ha byggt luxuösa vagnar som Freccia d’Oro, Guldpilen, satsade märket 1950 på serietillverkning och modeller som 1900 och Giulietta.

Kvalitetsproblem

Under 1970-talet ville man bredda sitt program och lanserade mellanklassbilen Alfasud. Men fabriken brottades med kvalitetsproblem, hade en minskad produktion och gick med stora förluster. År 1986 köptes märket av Fiat-koncernen och har i modern tid haft flera succéer.

– Alfa Romeo väcker känslor! Märket har en liten marknadsandel och vi entusiaster vill gärna att så många som möjligt får erfara den glädje som bilarna ger, säger Robert Hultman.

Och Alfa rullar fortfarande. Nya Giulia GTA är ett fartmonster med en dubbelturbomatad V-6:a på 540 hästar. Kort sagt förvaltar det märkets sportiga, europeiska image.

Bilmärket Alfa Romeo firar 110-årsjubileum. På bilden en Stelvio Quadrifoglio.
Bilmärket Alfa Romeo firar 110-årsjubileum. På bilden en Stelvio Quadrifoglio.
Lite av varje om Alfa Romeo

+ En fransk bilfabrik utanför Milano gick i konkurs. Den köptes av fyra bilälskande italienska affärsmän, döptes till Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, Alfa, och kom igång den 24 juni 1910. Efter en ekonomisk kris fem år senare togs verksamheten över av Nicola Romeo och företaget bytte namn till Alfa Romeo.

+ Arna brukar betraktas som Alfa Romeos absoluta bottennotering. Modellen var ett samarbete med japanska Nissan, byggdes 1980 och blev en tam kompromiss, som till största delen var en Nissan Cherry.

+ Club Alfa Romeo Svezia grundades 1956 och är en av landets äldsta och största bilmärkesklubbar. De cirka 1 200 medlemmarna äger en stor del av det totala Alfa-beståndet i Sverige. I medlemskapet ingår tidningen Klöverbladet, diverse rabatter och en mängd olika aktiviteter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!