Hög vikarieomsättning och låg språkkunskap skapar oro

"Det enda vi vill är att göra ett bra jobb." säger personal i Södra Vis hemtjänstgrupp, som berättar om problem med arbetsmiljön som härstammar i hög omsättning på vikarier och låga språkkunskaper.

Personalen i hemtjänstgruppen i Södra Vi berättar om arbetsmiljöproblemen. "Vi behöver förståelse, att någon förstår vad det handlar om."

Personalen i hemtjänstgruppen i Södra Vi berättar om arbetsmiljöproblemen. "Vi behöver förståelse, att någon förstår vad det handlar om."

Foto: Jimmy Karlsson

Södra Vi2021-06-30 18:00

Vimmerby Tidning träffar flera ur personalen i Södra Vis hemtjänstgrupp som tillsammans berättar om hur de upplever arbetsmiljön på sin arbetsplats. Grunden till problemen med arbetsmiljön menar de ligger i att det behövts ta in många vikarier under en lång period.

– Vi jobbar för brukarna – de ska känna trygghet och känna att de får den hjälp som de är beviljade. Då måste man ha bra vikarier som tar ansvar. Det här är ett jobb som är ansvarsfyllt. Vi vet att det kommer många som inte är bra på språket och det är väl det största problemet tycker jag.

Personalen berättar att det uppstått situationer där vikarien har haft svårt att förstå brukaren, eller där brukaren inte förstår vikarien på grund av bristande språkkunskap hos vikarien. Ett problem som de påtalat flera gånger hos sin chef, utan att få något gehör menar de.

– De behöver inte prata med brukarna svarar chefen, säger en i personalen.

Personalen förtydligar att de inte har något emot människor med andra nationaliteter, utan att det enbart handlar om svårigheterna som uppstår i arbetet när språkkunskaperna brister. 

– Vi är inte emot utländska personer. Det vi ser som är ett problem är de som inte kan språket.

Personalen berättar att den höga omsättningen på vikarier och språkproblemen gör att de känner att de får ta ett ännu större ansvar och "jobba dubbelt".

– Vi värnar om brukarna och det här är vårt jobb. Vi är ansvarsfulla och det är ett stort jobb för oss, det är inget man lär sig på två dagar. Vi är deras händer och ögon och vi ska se när de är dåliga och vi ska kunna fråga dem. Kan man inte språket så kan man inte göra det. 

undefined
Den ordinarie personalen i Södra Vis hemtjänstgrupp har tröttnat på arbetsmiljöproblemen.

Enligt personalgruppen har de här arbetsmiljöproblemen pågått under två år. De mår dåligt och är trötta på att inte få någon förståelse från chef och ledning.

– Ibland när man kommer till jobbet så får man huvudvärk eller ont i magen. Man känner ångest, säger en i personalen. 

– För en utomstående kan det tyckas som att den här situationen inte är så farlig. Men vi har haft många vikarier som vi har fått skicka hem. 

De berättar att de vid många tillfällen har haft med vikarier med låga språkkunskaper som gått bredvid för att lära sig jobbet. När de sedan ska börja jobba på egen hand har det inte fungerat.

– När vi påtalat det till chefen så är det enda vi får till svar är att de behöver mer introduktion, men det betyder ju att de inte passar för det här jobbet. Alla passar inte för det här jobbet.

undefined
"Vi jobbar för brukarna – de ska känna trygghet och känna att de får den hjälp som de är beviljade." säger personalen i Södra Vis hemtjänstgrupp.

Den höga vikarieomsättningen gör att den ordinarie personalgruppens ledighet drabbas. Enligt schema så jobbar personalen varannan helg. Men personalen vittnar om att det inte är ovanligt att det blir inbeordran och man tvingas jobba även på sin lediga helg. Det kan även bli långa pass. 

– Det är inte rätt att någon ska börja vid sju på morgonen och gå av sitt pass vid halv tio på kvällen bara för att det inte finns någon. 

Vad skulle behövas för att förbättra situationen?

– Vi behöver förståelse, att någon förstår vad det handlar om. Vi behöver hjälp och att någon förstår att det här går inte. Ska det behöva hända någonting? Det är människor vi jobbar med. 

– Det enda vi vill är att göra ett bra jobb, vi brinner för vårt jobb. Det tar de ifrån oss, vi får inte vara stolta och engagerade i vårt jobb. Vi engagerar oss för mycket tycker de och jag blir ledsen när en chef säger så.

Hemtjänst

Rätten till hemtjänst faller under socialtjänstlagen. 

Där står bland annat: "Socialtjänstens omsorg om äldre ska inriktas på att äldre personer får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande." 

"Den äldre personen ska, så långt det är möjligt, kunna välja när och hur stöd och hjälp i boendet och annan lättåtkomlig service ska ges."

Källa: riksdagen.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!