Inte mycket slår att få se och höra Lena Nyman

Universalgeniet Lena Nyman är oemotståndlig i den formstöpta dokumentärfilmen "Lena".

Lena Nyman (1944–2011) var en svensk skådespelerska. Hon spelade på Dramaten såväl som i Hasse och Tages revyer. Hon gjorde även många film- och tv-roller.

Lena Nyman (1944–2011) var en svensk skådespelerska. Hon spelade på Dramaten såväl som i Hasse och Tages revyer. Hon gjorde även många film- och tv-roller.

Foto: Triart

Recension2021-09-17 06:55
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dokumentär

Titel: Lena

Visas på: Bio

Medverkande: Lena Nyman, Börje Ahlstedt, Kristina Lugn

Regi: Isabel Andersson

Speltid: 108 min

Betyg: 3

"Är Sverige ett klassamhälle?" Den konfrontativa intervjufrågan från Vilgot Sjömans "Jag är nyfiken"-filmer har blivit närmast synonym med Lena Nyman. Dessa ord inleder även Isabel Anderssons dokumentärfilm "Lena". De senaste åren har en rad nationalhjältar blivit porträtterade i liknande filmer. Samtliga tillredda enligt följande recept: Kändisarnas liv avhandlas parallellt med nedmonteringen av folkhemmet. Utifrån dagboksanteckningar läggs bildmosaiker av arkivbilder och nya intervjuer. Hyllningskörerna landar i slutsatsen att huvudpersonen innerst inne kände sig ensam och längtade bort från det ytliga kändislivet. Om det är män som avhandlas bär filmerna huvudpersonens efternamn: "Palme", "Citizen Schein", "Bergman". I kvinnofilmer gäller förnamn: "Astrid", "Jag är Ingrid" och nu alltså "Lena".

Vad som får "Lena" att sticka ut i genren är hur subjektets personlighet är kongenial med dennes arbete. Det finns ingen skiljelinje mellan det politiska, privata eller offentliga – allt är Lena Nyman. Isabel Andersson gör därför helt rätt i att återkomma till de finstämda sångdikterna från tv-produktionen "Två och en flygel". Dock saknar jag omnämnandet av albumet "Bloss", med Bodil Malmsten som textförfattare.

"Lena" uppehåller sig omåttligt länge i 1960-talet och kontroverserna med Sjömans filmer. Detta gör att senare delar av livet måste hastas förbi. Lena Nymans frigörelse från mansväldets bekräftelse sammanfaller med en samhällsrörelse i samma riktning. Hennes svårigheter med nära relationer delas av många moderna människor. Slutligen finner hon en fungerande tvåsamhet med hunden Kaxe, och i teatersamarbetena med Kristina Lugn fick hon användning för sina kroppsminnen.

Det är slående hur mycket Sverige hann förändras under Nymans livstid. Att hennes kropp recenserades av 1960-talets dagspress ter sig i våra ögon absurt. Likaså att kedjerökning och alkoholintag var kutym i statstelevisionen. De existentiella frågeställningarna kring karriär och kärlek, kropp och klass, är däremot tidlösa. Dessvärre hinner filmen bara skrapa på ytan. Annika Perssons bok "Jag vill ju vara fri" kommer i sitt format närmare en kärna. Filmmediet trumfar å andra sidan med audiovisualitet, med att låta oss se, höra och uppleva Nymans väsen, vilket få saker slår.

Dokumentären "Lena" bygger delvis på skådespelerskan Lena Nymans dagböcker och brev 1962–1974, vilka förra året gavs ut i bokform redigerade av Isabel Andersson.
Dokumentären "Lena" bygger delvis på skådespelerskan Lena Nymans dagböcker och brev 1962–1974, vilka förra året gavs ut i bokform redigerade av Isabel Andersson.