Lärarna: "Viktigt att bevara barnets identitet"

Modersmålslärarna Ida Edman och Omed Alassafi tycker att modersmålsundervisningen har många viktiga funktioner för eleverna.

(Från vänster) Anna Ljungqvist, Omed Alassafi och Ida Edman tycker att modersmålsundervisning är viktigt och ger resultat för elevernas utveckling i alla skolämnen.

(Från vänster) Anna Ljungqvist, Omed Alassafi och Ida Edman tycker att modersmålsundervisning är viktigt och ger resultat för elevernas utveckling i alla skolämnen.

Foto: Sofie Olsson

Vimmerby2020-10-13 06:00

Enlig lag är kommunen skyldig att ordna undervisning om det finns minst fem elever i ett språk som önskar undervisning. I Vimmerby kommun finns 109 elever som får modersmålsundervisning i arabiska, kurmanji (variant på kurdiska), somaliska och ryska. 

Ida Edman och Omed Alassafi arbetar som modersmålslärare i arabiska och studiehandledare på Astrid Lindgrens skola.

– Vi modersmålslärare är som en bro mellan två språk. När eleverna börjar här i skolan med sitt modersmål känner de sig mer trygga. Jag anser att det är viktigt att bevara barnets bakgrund, kultur och identitet, säger Omed Alassafi.

– Även vi som kommer hit som vuxna har något som heter tredje identitet; jag är inte arab, jag är inte svensk men jag har den i mitten och det är jättebra att man förstår sitt modersmål och förstår svenska också, säger Ida Edman. 

De upplever att modersmålsundervisningen också gör att eleverna blir bättre på svenska och hänger med bättre i alla ämnen i skolan.

– Experter har flera bevis att elever som behärskar flera språk har mer kunskaper och kan utvecklas fortare. Vi som modersmålslärare och studiehandledare märker detta, vi ser att när vi träffar dem första gången när vi gör kartläggning av eleverna som är nyanlända, så märker vi att de som är kunniga i sitt språk lär sig bättre, säger Omed Alassafi.

Anna Ljungqvist är rektor på Astrid Lindgrens skola och ansvarig för modersmålsundervisningen i hela kommunen.

– Modersmålslärarna är också viktiga funktioner i och med att de får jobba med en svensk värdegrund, de kan förklara att så här fungerar det i en svensk skola och det här gäller i Sverige, men de ska ändå undervisa om kulturen i hemlandet som språket har.

KD vill ju bland annat skrota undervisningen på grund av att det är svårt att få tag på behöriga lärare, hur ser det ut här?

– Det är en utmaning och särskilt i en sådan här liten kommun. Det är lättare i ett språk som arabiska där vi har så många och man kan göra en kombinerad tjänst med att vara studiehandledare och stötta elever på dagtid i skolan, säger Ljungqvist och fortsätter:

– De personer jag får tag som kan jobba som lärare ska ha en situation att kunna vara timanställd, de kan ju inte leva på att jobba två timmar i veckan, så helt plötsligt får de ett heltidsjobb och kanske efter två-tre månader så säger de att de inte kan komma längre. Är det språken som är små hos oss är det svårt. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!