Mindre suv med vuxna egenskaper

Detta är en ovanligt mogen minsting. Kanske beror det på att den faktiskt har vuxit en del jämfört med sin föregångare. Nya Renault Captur har på flera sätt storbilskänsla.

Nya Renault Captur är väl rustad för att möta konkurrensen på flera plan. Men det är hård kamp i detta segment, där mängder av biltillverkare har färska modeller att erbjuda.

Nya Renault Captur är väl rustad för att möta konkurrensen på flera plan. Men det är hård kamp i detta segment, där mängder av biltillverkare har färska modeller att erbjuda.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Livsstil & fritid2020-06-01 08:09

Mycket tyder på att Renault kommer att överge sina kompakta familjebussar Espace och Scénic. I stället blir det elbilar, småbilar och suvar som gäller. En modell som kan ha framtiden för sig är Captur. Den bygger på småbilen Clio, men är uppblåst till en gnutta större format.

Första Captur kom 2013 och enligt Renault har modellen sedan dess sålts i 1,5 miljoner exemplar. År 2019 presenterades en helt ny version. Den är elva centimeter längre än föregångaren och hjulbasen har ökat med två centimeter.

Kliv framåt

Jag hoppar in bakom ratten och det första som slår mig är att Captur, i likhet med senaste Clio, har tagit ett stort kliv framåt vad gäller trivsel och detaljomsorg. Grundtemat känns igen från de senaste årens Renaultbilar, med en stående pekskärm för att administrera diverse funktioner. Vill man kunna se navigationskartan kostar det extra.

Grafiken på den 9,3 tum stora skärmen är utmärkt och den sega respons som präglat många franska bilar finns inte här. Däremot vore det önskvärt med ett fysiskt reglage för att justera stereons volym. Det får man med den enklaste utrustningsnivån Zen, men då ingår inte pekskärmen.

I testbilen finns både stor skärm, navigator och stereo av märket Bose, det är paketutrustning för 9 000 kronor. Det finns även en sjutums skärm (liggande format) med navigation för 3 900 kronor. Överlag är det bra priser på tillvalen.

Inte smakligt

Men en vettig säkerhetsdetalj som dödavinkelvarning kostar extra och går inte ens att beställa till Captur Zen, endast till den dyrare Captur Intens. Det är inte smakligt. Autobromssystem ingår däremot i alla versioner.

Testbilen är i utförandet Intens med det mellersta motoralternativet av tre: en fyrcylindrig 1,3-liters bensinmotor på 130 hästkrafter. Den går mjukt och är om inte någon sprinter så i alla fall dugligt vardagssnabb.

Mindre angenäm är dubbelkopplingsväxellådan. Maken till ryckigt och senfärdigt kopplingsingrepp var det länge sedan jag stötte på. Lägg till det en startstoppfunktion som sannerligen inte hör till de snabbaste. Resultatet är en bil som behöver tid att samla ihop sig varje gång den ska komma ur startblocken.

För övrigt är bekvämligheten bra för biltypen och framstolarna har mer än godtagbar småbilskomfort. Även baksätet är riktigt bra och eftersom det är skjutbart 16 centimeter i längsled ges fin flexibilitet, med sämre benutrymme och bättre bagageutrymme eller tvärtom.

Som minst kostar nya Captur Zen med 100 hästkrafter 202 900 kronor. Den testade versionen, Captur Intens med 130 hästkrafter börjar på 255 900 kronor.

Tvåfärgslackering har blivit modernt igen och Renault Captur går att få i flera kombinationer. Kromlister var också helt ute under många år, men har som synes fått en renässans. Aluminiumfälgar med spektakulär design har aldrig varit ute i kylan.
Tvåfärgslackering har blivit modernt igen och Renault Captur går att få i flera kombinationer. Kromlister var också helt ute under många år, men har som synes fått en renässans. Aluminiumfälgar med spektakulär design har aldrig varit ute i kylan.
Renault Captur TCe 130 Intens

Specifikationer

Grundpris: 255 900 kronor.

Förbrukning: 6,2 liter/100 km (enligt WLTP).

Koldioxidutsläpp: 141 gram/km (enligt WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 30,18 mg/km.

Motor: 1,3-liters fyrcylindrig bensin, turbo.

Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingsväxellåda, framhjulsdrift.

Skatt: 4 157 kronor.

Max effekt: 130 hästkrafter vid 5 000 varv/minut.

Max vridmoment: 240 newtonmeter vid 1 600 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 395 kg.

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,23/1,80/1,58.

0–100 km/tim: 9,6 sek.

Toppfart: 193 km/tim.

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

130-hästarsmotorn utmärker sig egentligen inte annat än med att funka som förväntat. Fyra cylindrar ger lite mer storbilskänsla än tre. Dubbelkopplingslådan är knixig och senfärdig att manövrera, särskilt vid lägre hastigheter.

Ekonomi +++ (3/5)

Prisskillnaden mellan basutförande och den testade versionen (53 000 kronor) är stor, men hyggligt väl motiverat. Prisvärda utrustningspaket.

Miljö ++ (2/5)

141 gram koldioxid per kilometer är inte mycket att skryta med, snäppet sämre än för konkurrenten Ford Puma exempelvis trots att tysken har starkare motor (155 hästkrafter).

Köregenskaper +++ (3/5)

Nya Captur känns som en ganska stor bil på ett positivt sätt. Inte småbilskvick och kul att köra, men i gengäld med en god portion komfort. En ganska mjuk och behaglig upplevelse – bortsett från växellådan och startstoppsystemet.

Säkerhet

++++ (4/5)

Captur fick fem stjärnor hos Euro NCAP och ungefär samma delpoäng som konkurrenterna Ford Puma och Nissan Juke. Dödavinkelvarnaren borde ingå i priset.

Helhet

+++ (3/5)

Få bilsegment är lika hårt uppvaktade av biltillverkarna som de små suvarna. Captur är trevlig att köra med något undantag, har fin komfort och ombonad kupé med några fiffigheter.

Två konkurrenter

Citroën C3 Aircross Shine

259 700 kronor. 130 hästkrafter. 149 gram/km.

Citroën har på senare år odlat en säregen design och även försökt hitta tillbaka till forna dagars överlägsna fjädringskomfort. C3 Aircross är ganska trivsam för den som uppskattar komfort och inte strävar efter den modernaste tekniken. Med 130-hästarsmotorn medföljer automatlåda.

Ford Puma ST-Line X 1.0T

266 700 kronor. 155 hästkrafter. 126–133 gram/km.

Puma känns mer som en småbil än Captur. Sämre komfort, mindre ombonad kupé och en surrigare motor. Men kanske är Fords alternativ en gnutta mer körglad, och manuell växellåda gläder somliga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!