Emarp
En mobilkran är redan på plats och under fredagen riggades den upp för att kunna lyfta bort de skadade vagnarna. Men för att rå på det över 80 ton tunga loket krävs ytterligare tre stora mobilkranar.
Ett lyft som blir extra komplicerat av lokets läge, där det mot några alar ut över Brusaån.
På fredagen rådde febril aktivitet på olycksplatsen.
Enligt planerna ska loket och vagnarna lyftas bort nu i helgen, så att arbetet att laga rälsen och banvallen kan börja repareras på måndag.
Men innan rälsen kan lagas, måste man också sanera bort en del olja som läckt ut från loket. Det kan röra sig om i storleksordningen 300 liter som runnit ner i marken och en del har kommit ut i ån.
– Men tack vare det vara vädret har mycket av oljan dunstat bort, säger Christian Lejon på Trafikverket som leder bärgningen. Så vi har inte sett några tecken på olja i ån nedströms.
Däremot vet man att det kommit ut olja i strandkanten vid olycksplatsen och där blir det en sanering. Ett saneringsföretag har lagt ut länsar med jämna mellanrum i ån, hela vägen ner till Lönneberga för att vara på den säkra sidan.
Enligt planen ska trafiken kunna vara igång igen under vecka 31. Den första prognosen talade om att tågen skulle kunna rulla redan i början på veckan, visade sig dock vara väl optimistisk. Inte minst som vägbygget blev mer omfattande än väntat.
Ända sedan tåget spårade ur i måndags förmiddag, har arbetet på platsen pågått nästan dygnet runt. Inte minst som man fått bygga en helt ny väg in till olycksplatsen.
– Både loket och vagnarna ska transporteras härifrån på lastbil, säger Christian Lejon, det är många ton som ska fraktas bort, så vi har fått köra på stora mängder bergkross för att det ska hålla.
De krävs att vägen är stabil, den måste ju dessutom klara mobilkranarnas vikt under lyften. Det är en påfrestning som inte är att leka med. Loket väger som sagt över 80 ton och vagnarna någonstans mellan tio och 15 ton.
Stora delar av lasten, tunga pappersrullar som också måste tas omhand.
De vagnar som stod kvar på spåret kunde också tas omhand på fredagen, de hämtades av personal från tågoperatören och de kontrollerades förstås noga innan de kunde rulla iväg, dragna av ett lok från Nässjö.
– Orsaken till urspårningen var en solkurva på rälsen, säger Christian Lejon, de uppstår lätt i den extrema värmen vi haft. Samtidigt som torkan gör att banvallen blir skör.