Om pendeltågen: "Det vore bra att börja här"

När stannar tågen i Mörlunda? Frågan ställdes till Peter Wretlund (S) vid onsdagens sammanträde med kollektivtrafiknämnden i Region Kalmar.

De båda regionpolitikerna Anders Andersson (KD) och Åke Bergh (M) vill ha besked om den utlovade pendeltågstrafiken på Stångådalsbanan. När kan tåget stanna i Mörlunda undrar de.

De båda regionpolitikerna Anders Andersson (KD) och Åke Bergh (M) vill ha besked om den utlovade pendeltågstrafiken på Stångådalsbanan. När kan tåget stanna i Mörlunda undrar de.

Foto: Olof Carlson

Mörlunda2021-02-11 08:00

De båda regionpolitikerna Åke Bergh (M), ledamot i utvecklingsnämnden, och Anders Andersson (KD), oppositionsråd i kollektivtrafiknämnden, vill ha besked. När kan det bli aktuellt med pendeltågstrafik på Stångådalsbanan i allmänhet och Mörlunda i synnerhet?

Infrastrukturen finns här, med både dubbelspår och perrong, ja till och med ett stationshus, som inte är något stationshus. Officiellt i alla fall. 

– Därför vore det bra att börja här, tycker Mörlundabon Åke Bergh. 

För en tid sedan presenterades en utredning om möjligheterna att starta pendeltågstrafik på banan. Enligt Peter Wretlund öppnar den möjligheter för tågstopp på flera mindre stationer längs banan, vilket skulle ge länsborna möjlighet att pendla med tåg i större utsträckning.

undefined
Tillfälligt avbrott, konstaterar Åke Bergh. Det ger hopp om att det ska kunna gå att åka tåg från Mörlunda i framtiden.

Rapporten togs fram på uppdrag av regionfullmäktige, och enligt Wretlund är det fullt möjligt. Nyckeln är ett mötesspår i Rockneby.

Men riktigt så enkelt är det inte, tror Andersson och Bergh.

– Av de stationer som räknas upp, är det bara Mörlunda som har en plattform som möjliggör tåguppehåll för av- och påstigning, säger Anders Andersson.

undefined
Ingen brådska, Anders Andersson, det kan ta tid innan tåget kommer...

– Det är glädjande att utredningen visar på den här möjligheten, säger Peter Wretlund. Det som måste göras är att skapa ett mötesspår i Rockneby. Det öppnar möjlighet att ha två olika trafiksystem på banan. Dels det regionala som vi har i dag, men också pendeltåg.

Tidtabellen för satsningen i Rockneby är, enligt Peter Wretlund, cirka fyra år. 

– Mötesspåret behövs för att lossa på proppen, säger han. 

Karta: Mörlunda
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!