Södra Vi: Sveriges bästa hemtjänst – vad hände?

Södra Vi blev årets hemtjänst 2016 efter strålande resultat i Socialstyrelsens årliga brukarenkät. Men i den senaste enkäten från 2020 ser resultatet annorlunda ut.

"Jag kan inte svara på vad som specifikt har hänt för just brukarna i Södra Vi och vi har inte gjort någon analys på skillnaden mellan 2016 och 2020", säger socialchef Anette Nilsson.

"Jag kan inte svara på vad som specifikt har hänt för just brukarna i Södra Vi och vi har inte gjort någon analys på skillnaden mellan 2016 och 2020", säger socialchef Anette Nilsson.

Foto: Sandra Nordin/Sofie Olsson

Södra Vi2021-12-26 06:00

2016 var samtliga brukare nöjda med bemötandet av hemtjänsten i Södra Vi och de kände både trygghet med och förtroende för personalen. 2020 är bemötandet nere på 94 procent och bara 88 procent av brukarna känner förtroende för personalen.

Vad hände?

– Jag kan inte svara på vad som specifikt har hänt för just brukarna i Södra Vi och vi har inte gjort någon analys på skillnaden mellan 2016 och 2020. Vi kan se att resultatet är annorlunda men vad det beror på kan jag inte svara på. Det är precis en sådan sak man skulle vilja jobba vidare med i ett utvecklingsarbete, säger socialchef Anette Nilsson.

Var tionde brukare uppger att de är ganska eller mycket otrygga med personalen och helt trygg med personalen är bara 77 procent av brukarna.

– Vi strävar såklart efter trygghet hos våra brukare men det är svårare att ha samma person som kommer om man som brukare har hjälp flera gånger per dag och då kan det bli att man som brukare möter flera olika personer. Men strävan är att brukarna ska känna trygghet.

Anette Nilsson berättar att man normalt sett arbetar med den årliga brukarundersökningen för att förbättra verksamheterna men att de senaste två åren inte gett utrymme till det.

– Under rådande pandemi har det inte varit fokus på det. Det är och har varit ett extra ansträngt läge för både brukare och medarbetare och vi har inte hunnit med så mycket av förbättringsarbetet. Men vi har försökt, bland annat genom kompetensutveckling av vår befintliga personal.

Om tiden funnits, vilka förbättringsområden hade ni fokuserat på då?

– Då hade vi tittat på resultatet av brukarenkäten. Sedan kan det se lite olika ut för olika verksamhetsområden och där är det viktigt att förbättringsarbetet sker nära området. Men i stort handlar det om bemanningsplanering och personal- och kompetensförsörjning.

Något som ligger lågt i enkäten är huruvida brukaren vet hur hen kan framföra klagomål – hur ska man göra som brukare?

 – Det är något som legat lågt i flera år och där kan vi se att de insatser som gjorts tidigare kanske inte har fungerat för man har inte kvar den information när man behöver den. Men i första hand kan man vända sig till närmaste personal eller direkt till enhetschefen. Annars kan man skicka in via kommunens epostbrevlåda eller ringa. Vi har sedan en samlad klagomålshantering så allt kommer med, säger Anette Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!