Stängd bro kostar företaget stora pengar

Sedan bron vid Lilla Aby stängdes för trafik i september, har det kostat Axelssons i Stora Aby cirka 350 000 kronor i extra arbetstid och körning.

Patrik Axelsson, Folke Plejert och Lennart Davidsson är alla beroende av bron vid Lilla Aby, Att den är avstängd kostar företagen stora pengar.

Patrik Axelsson, Folke Plejert och Lennart Davidsson är alla beroende av bron vid Lilla Aby, Att den är avstängd kostar företagen stora pengar.

Foto: Provat

Stora Aby2020-10-26 15:39

– Det är bara för oss, säger Patrik Axelsson, sedan finns det fler företag och privatpersoner som är beroende av den här bron. Vi har 60 procent av våra odlingar på andra sidan.

Hittills under september och oktober har företaget transporterat cirka 2000 ton potatis från sina odlingar på ena sidan Emån, till anläggningen på den andra sidan. När bron nu är avstängd, blir det en omväg på en mil cirka.

– Jag räknar med att det har kostat 350 000 kronor så här långt, säger Patrik Axelsson som räknat ihop de ökade transportkostnaderna och den extra arbetstid som går åt och det extra bränsle som går åt, när traktorerna får köra omvägen över Mörlunda.

Det finns dessutom 1500 ton potatis som ligger och väntar på transport över ån i vinter.

I skördetid går traktorerna med sina tunga potatislass över bron en gång i halvtimmen.

– Till saken här också att vi har byggt en egen anslutningsväg från gården till bron, säger Patrik Axelsson, just för att vi ska slippa ge oss ut på riksväg 34, med allt vad det betyder av risker. 

Patrik Axelsson är långt ifrån ensam om att påverkas av bron. Lantbrukaren Folke Plejert och företagaren Lennart Davidsson påverkas också på samma sätt. Om än inte i samma utsträckning.

Nu tar de hjälp av Anders Andersson (KD) för att trycka på hos Trafikverket för att få bron åtgärdad så den kan öppnas igen. Som kommunikationspolitiker i regionen hoppas de att Andersson kan få verket att lyssna.

Och till viss del lyckades man vid måndagens pressträff, där Trafikverkets Magnus Holm med verkade per telefon.

– Vi fick ett litet hopp i alla fall, säger Anders Andersson, det finns en möjlighet att öppna ena körfältet för lättare fordon.

– Det är ett steg framåt, även om traktorerna även fortsättningsvis får åka runt, säger Patrik Axelsson, men vi har ju en del lättare fordon också. 

Han anser också att bron snarare skulle behövas klassas upp, än stängas av. 

– För några år sedan blev den nerklassad till BK 2, säger Patrik Axelsson, vi skulle helst se att den klassades upp till BK 1 för att klara tung trafik.

Oavsett vad som behöver göras med bron, är det rätt tid att göra det nu, anser Axelsson, eftersom det är väldigt lågt vatten i ån just nu. 

– Det är också väldigt torrt i marken, säger han, så det kommer att ta tid innan vattnet börjar stiga i ån igen. Förmodligen har man tre månader på sig att göra jobbet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!