Tim Bergling-stiftelsen samarbetar med Bris

"For a better day".

Tim "Avicii" Bergling. Arkivbild.

Tim "Avicii" Bergling. Arkivbild.

Foto: Amy Sussman/AP/TT

Kultur och Nöje2020-12-05 06:40

Det är titeln på ett nytt initiativ med syfte att främja barn och ungas psykiska hälsa och minska antalet självmord. Bakom kampanjen ligger Tim Bergling Foundation – den stiftelse som arbetar för att motverka självmord och psykisk ohälsa och som startades efter artisten Aviciis död 2018 – tillsammans med Bris, Mind och Suicide Zero.

Namnet på kampanjen är densamma som en av Aviciis låtar.

"Tims låt 'For a better day' tycker vi väl symboliserar tanken och avsikten med vår kampanj – barn och ungdomars önskemål och drömmar om en bra morgondag", säger Aviciis far Klas Bergling i ett pressmeddelande.

Kampanjen startar på Youtube vid midnatt natten till lördag och ligger kvar där i ett dygn. Under den tiden får unga möjligheten att direkt dela med sig av erfarenheter, tankar, idéer och förslag. En handlingsplan med alla svar kommer att presenteras för regeringen senare i vår. Kampanjen kommer även att ligga kvar permanent på hemsidan forabetterday.se till och med mars nästa år, där den som önskar kan skriva anonymt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!