Trafikverket svarar på kritiken

Trafikverket säger att en nedklassning inte per automatik betyder sämre underhåll.

Trafikverket hävdar att underhållet av Stångådalsbanan blir lika stort även om delar inte klassas som riksintresse.

Trafikverket hävdar att underhållet av Stångådalsbanan blir lika stort även om delar inte klassas som riksintresse.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2021-03-11 18:00

Trafikverket vill ta bort riksintresset på Stångådalsbanan på sträckningen Hultsfred – Linköping, något som gjort de lokala politikerna i Kalmar län, framför allt i Vimmerby och Hultsfred, oroliga. De befarar att underhållet kommer bli eftersatt. 

– Det kommer det inte bli. Det finns ingen automatik i det, säger Rami Yones, enhetschef för nationell samhällsplanering på Trafikverket.

Karl-Johan Bodell, tidigare chef för länstrafiken i Kalmar län och numera investeringsrådgivare i länet, medger att det inte finns någon automatik i en nedklassning.

– Men Trafikverket har konstant ont om pengar och när de tvingas välja mellan något som är av riksintresse och inte tvingas de välja det med riksintresse, säger han.

Vilket alltså betyder att risken är större att underhållet uteblir på en sträcka som inte är klassad som riksintresse.

Rami Yones säger vidare att Trafikverket inte har någon rätt att fatta beslut som har med regional samhällsutveckling att göra, däremot har de att ta hänsyn till nationella intressen. Det är därför som de klassar olika saker som riksintresse.

Den viktigaste sträckningen på Stångådalsbanan är den mellan Hultsfred och Linköping. Den knyter ihop Stångådalsbanan med Södra stambanan. Om det inte går att köra godstrafik på den sträckan blir resten av banan betydelselös.

– Som jag sa så påverkar inte en nedklassning underhållet. Dessutom finns det andra järnvägar för att komma ut på Södra stambanan, säger Rami Yones.

Alternativet han syftar på är främst sträckan Kalmar – Alvesta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!