Markägaren kritisk till kommunen: "Inga stora belopp"

Med en knapp månad kvar på nyttjanderättsavtalet hänger framtiden för elljusspåret i Horn löst. "Jag vill ha till en förhandling", konstaterar markägaren Andreas "Acke" Andersson.

Andreas "Acke" Andersson ifrågasätter kommunens hantering av ärendet som rör elljusspåret i Horn och menar att slingan är en begränsning för honom som markägare. Här står han på den enda väg som leder till hans skogsinnehav.

Andreas "Acke" Andersson ifrågasätter kommunens hantering av ärendet som rör elljusspåret i Horn och menar att slingan är en begränsning för honom som markägare. Här står han på den enda väg som leder till hans skogsinnehav.

Foto: Privat

Horn2021-11-29 19:26

Sedan mars 2020 är han, tillsammans med sambon Jeanette Gustafsson, ägare till den gård vars skog och mark omger elljusspåret i närheten av Hornåbergs camping. Som ny ägare såg han över det aktuella nyttjanderättsavtalet med Kinda kommun, det avtal som reglerar förutsättningarna kring driften av kommunens elljusspår. Avtalet, som inte hade uppdaterats sedan 1980-talet, innebar ett årsarrende på 1 000 kronor – ett arrende som Hornbon Acke Andersson tyckte var på tok för lågt.

undefined
Andreas och Jeanettes åkrar och skog omges av elljusspåret i Horn. De har länge velat uppdatera arrendeavtalet och få till en förhandling med kommunen, men nu börjar tiden att rinna ut.

– Vi hade nyligen köpt en gård för ett par miljoner och det kändes tufft att behöva gå back och subventionera ett elljusspår som egentligen är kommunens. I ett sånt här avtal bör det ju inte kosta markägaren någonting, menar han.

– Jag skickade in en uppsägning av avtalet i väntan på en omförhandling men då det var ett års uppsägningstid hade kommunen, från början, ingen avsikt att ta tag i frågan utan lösa den längre fram, fortsätter Andersson.

Nu, mer än ett år senare, är ett nytt avtal ännu inte på plats. Om drygt en månad, vid årsskiftet, löper tidsperioden i det nuvarande avtalet ut.

– Vi har aldrig, överhuvudtaget, haft en tanke på att elljusspåret ska försvinna från vår mark och vår förhoppning är att vi ska komma i mål i dialogen med kommunen. Jag vill ha till en förhandling, förklarar Andersson och fortsätter:

– En liten sak har blivit en jättegrej. Det är inga stora belopp vi bråkar om.

undefined
Elljusspåret i Horn börjar i närheten av det utegym som invigdes för några år sedan. Här visar stabschefen Jimmy Bexell hur redskapen ska användas.

Utifrån en skogsbruksplan uppskattade den nya gårdsägaren hur många kubikmeter som varje år gick förlorade på grund av elljusspåret. Han inkluderade också ett förlorat jaktarrende då marken, enligt honom, är omöjlig att bedriva jakt på. Kostnaderna han då landade på var 12 850 kronor.

– Sedan innebär elljusspåret en svårare skogsskötsel och dyrare avverkningar, hänsyn måste hela tiden tas så att spåret inte förstörs. För det tyckte jag att 10 000 kronor var skäligt så mitt förslag till kommunen blev ett arrende på 22 850 kronor, berättar Andersson.

Svaret från kommunen blev att arrendeförslaget var alldeles för högt. Efter en omvärldsanalys och en jämförelse med andra kommuner i landet föreslog kommunen ett arrende på 13 000 kronor. Beslutet fattades av samhällsbyggnadsnämnden.

– Jag var inställd på att det skulle bli en förhandling och att jag säkert skulle få gå ned i pris men beskeden jag fick från kommunen var att deras förslag inte var förhandlingsbart. Om vi inte gick med på arrendet skulle elljusspåret avvecklas, säger Andersson och fortsätter:

– Deras sätt att behandla det här ärendet, och den här förhandlingen, ifrågasätter jag verkligen.

undefined
Karolina Hedlund, samhällbyggnadschef i Kinda, meddelar att frågan kommer att lyftas på nästa samhällsbyggnadsnämnd. Andra kommenterar ges inte i nuläget.

Kommunen, och samhällsbyggnadsförvaltningen, motiverar deras arrendenivå med att avtalen i Kisa och Rimforsa ligger på 12 864 kronor respektive 5 711 kronor. Så här kommenterar samhällsbyggnadschef Karolina Hedlund ärendet via mejl:

– Jag kontaktade Andreas (Andersson) efter vårt förra presidiemöte då jag hade lovat honom att lyfta frågan igen på nämndens presidium. Det kommer att leda till att ärendet kommer upp igen på kommande nämndsammanträde. Innan dess har vi inget mer att tillägga då tidigare beslut gäller fram tills dess att eventuellt nya beslut fattas.

Nämndens ordförande Mikael Österling (L) är inne på samma linje.

– Eftersom ärendet berörs på kommande nämnd (30 november) väljer jag att inte kommentera innan det, skriver han i ett mejl.

Mer om elljusspåret

Här är samhällsbyggnadsnämndens beslut som hittills har fattats i ärendet:

"Samhällsbyggnadsnämnden beslutar att godta en avgift på 13 000 kronor per år för nyttjanderättsavtal avseende mark för elljusspår i Horn beläget på Flarka 14:1 med början år 2022. Konsumentprisindex med oktober 2021 som utgångsår tillkommer med första justering år 2023. I förvaltningens omvärldsanalys har man sett att andra kommuner där deras elljusspår ligger på privat mark betalar betydligt lägre summor än den begärda".

Karta: Elljusspåret, Horn
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!