Asby alpina vallar för fossilfritt

150  000 kronor. Så mycket får Asby Alpina i bidrag av Kinda-Ydre Sparbanks utvecklingsfond –Idéfonden. Pengarna kommer att användas i satsningen på en fossilfri drift av anläggningen, en omställning som beräknas kosta 1,4 miljoner kronor.

Asby alpina är en ideell förening som startades 1979. Orförande Anders Stjärne var med redan på den tiden. Nästa år fyller han 80. "Då ska jag sluta" säger han.

Asby alpina är en ideell förening som startades 1979. Orförande Anders Stjärne var med redan på den tiden. Nästa år fyller han 80. "Då ska jag sluta" säger han.

Foto: Emelie Wiman-Lindqvist

Asby2023-09-15 16:18

– Vi behövs!

Anders Stjärne, ordförande i Asby Alpina tycker att det ideella föreningslivet är viktigt. Han står i högt och frodigt gräs, mitt i den branta backen som vintertid fylls av entusiastiska skidåkare. Nu lyser den hypnotiskt grönt.

undefined
Anders Stjärne är ordförande i Asby alpina.

– Vanliga människor har inte råd att dra iväg hur som helst. Merparten av oss har inte råd att lägga tiotusentals kronor på att åka till fjällen eller Österrike, fortsätter han.

Möjligheten att hemestra i närområdet är därför av största vikt. Det sätter orten på kartan och får bygden att blomstra, i alla fall lite grann.

Att driva anläggningen är inget som görs med ena lilla fingret. Föreningsaktiva får lägga ner mycket energi på att hålla igång det populära utflyktsmålet. Maskinerna som tillverkar snön kräver också sitt. Fast här består energikällan av ett annat bränsle. Diesel.

För att snömaskinerna ska kunna köras krävs 800 ampere.

I nuläget kan man kan man komma upp i 250.

undefined
Den nuvarande transformatorn klarar bara av 250 ampere. Den nya kommer att klara 900.

– Det räcker inte när man kör snökanoner, utan då måste man ha 800.

För att komma upp till den nivån får Asby alpina tillverka sin egen el genom att använda sig av en jättestor generator. Den Star Wars-liknande apparaten går på 1 200 hästkrater och drivs av diesel. Inte särskilt hållbart, vare sig ur ekonomiskt eller ekologiskt perspektiv.

Den tar nästan 2 000 liter diesel per dygn. På det kan en dieselbil köra runt 3 000 mil.

undefined
Dieselgeneratorn har tidigare stått som reservaggregat på Roskilde sjukhus.

– Det är inte vettigt att göra som vi gör. Det är som att stå med fem lastbilar som dunkar och spyr ut luft hela tiden.

Att spruta snö tar ungefär en vecka, något som kan behöva göras ett antal gånger under en vintersäsong. Då går dieselgeneratorn dygnet runt. Det innebär att den arbetar 24 timmar om dygnet i sju dagar.

– Det är bara att multiplicera så inser man att det inte är hållbart. Varken klimatmässigt eller annat.

Tankarna på en ny, och mer hållbar, transformator började gro för fem år sedan.

I takt med att energipriserna har stigit har det blivit än mer angeläget. För en ideell förening som Asby Alpina är en ny transformator en dyr historia. Med installationskostnader hamnar prislappen på 1,4 miljoner.

För att möjliggöra detta har föreningen sökt bidrag, bland annat från Kinda-Ydre Sparbanks utvecklingsfond – Idéfonden – varifrån man tilldelades 150 000 kronor.

Den 1 juli 2024 ska den nya transformatorn vara klar.

Idéfonden

2023 inkom ett 50-tal ansökningar på sammanlagt nära fem miljoner kronor in till Kinda-Ydre Sparbank. Av dessa tilldelades 29 av de sökande tilldelas bidrag ur Idéfonden.

Några exempel på föreningar som fick pengar ur Idéfonden: Veteranmotorklubben Ydre 150 000 kronor, Asby Alpina 150 000, Equmeniakyrkan Torpa 140 000, Södra Kinda Jaktskytteklubb 120 000, Ydre Ridklubb 100 000, Kinda Ridklubb 100 000, IFK Österbymo 100 000 och Rydsnäs Småbåtshamn 100 000.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!