Harald Hjalmarsson, (M) och andre vice ordförande i kommunstyrelsen i Västervik kommer till Åtvidaberg för att träffa Mira Wedenberg, tidigare M-kommunalråd och förstanamn på M:s valsedel till fullmäktige i Åtvidaberg.
– Vi måste jobba ihop och kroka arm, säger Harald Hjalmarsson och tillägger att Västervik behöver stöd av Åtvidaberg och Östergötland för en upprustning av riksväg 35 delen Åtvidaberg- Överum.
Harald Hjalmarsson beskriver den delen av riksvägen som ett hinder för tillväxt och utveckling, som ett staket mellan Östergötland och Kalmar län.
– Efter länsgränsen mot Kalmar känns det som om skogen växer in över vägen. Det är mycket viltolyckor och vägen fungerar dåligt för de som vill pendla, både med egen bil och kollektivt. Det är så trångt på en del ställen att lastbilar som möts riskerar att få backspeglarna avslagna.
Vägen hindrar exempelvis industrierna i Överum från att rekrytera personal från ett större geografiskt område.
– Till exempel SPH i Överum har problem att hitta arbetskraft. Det finns ett uppdämt behov av arbetskraft också på Överums bruk.
35:ans standard begränsar också arbetsmarknaden för boende längs riksvägen.
– Idag pendlar 300 personer över länsgränsen på 35:an för jobb. 200 pendlar ut från Västervik och 100 in över länsgränsen. Det skulle kunna vara många fler. På kort sikt skulle en upprustning ge 100 nya jobb, på längre sikt ännu fler.
En upprustning som medger en hastighet om 100 km/h och viltstaket skulle skapa utveckling och tillväxt på båda sidor om länsgränsen, menar Hjalmarsson.
– Vi skulle få en gemensam och större arbetsmarknadsregion, bättre kompetensförsörjning för studie- och arbetspendling, ökad konkurrenskraft för företagen och ökad trafiksäkerhet.
Mira Wedenberg instämmer. 35:ans betydelse för arbetsmarknaden är stor.
– När jag träffat företag i Åtvidaberg har deras största hinder för tillväxt varit kompetensförsörjningen. Man skulle behöva ett större geografiskt område att söka personal i. Vi måste hitta gemensamma sätt för att få båda regionerna att jobba tillsammans för en utbyggnad av riksvägen även mot Västervik.
Delar av riksväg 35 mot Linköping ligger i dag långt fram i länstransportplanen för Östergötland.
– Vi har jobbat hårt med detta från kommunen och tryckt på länge, säger Wedenberg.
I dagsläget är kommande projekt uppdelade i tre etapper; Rösten– Sandtorpet med planerad byggstart 2022, , Sandtorpet–Vårdsbergs kors och Vårdsbergs kors–Hackefors med byggstart 2019.
– Västervik har inte haft samma framgång. I vår region har man prioriterat vägen mellan Kalmar och Växjö, säger Hjalmarsson.