5-inist? Javisst!

5-inist? Javisst! Uttrycket gäller i allra högsta grad nya Audi TT RS och det beror inte på att målgruppen är fler kvinnor än män. Vi syftar snarare på rivjärnet under huven: en turbofemma på hela 340 hästkrafter med fyrhjulsdrift. Låter kombinationen bekant? Tja, sportcoupén är tillredd efter samma recept som tyskarnas legendariska rallybilar från åttiotalet och nu gäller det att leva upp till förväntningarna. Den belgiska racerbanan Circuit Zolder ger svar på tal!

Foto:

Audi2009-10-08 07:07


Tänk om väg(g)ar kunde tala! Då hade vi fått höra otroliga historier om racerbanan som arrangerade Formel 1-VM under tio säsonger på sjuttio- och åttiotalet. Här har racingstjärnor som Gunnar Nilsson, Jackie Stewart, Jody Scheckter, Mario Andretti och Niki Lauda stått överst på prispallen. Nu är det vår tur att gasa på den 4 184 meter långa banan men en varning är på sin plats. Har du lätt att torska på hästkrafter och floder av körglädje så bör du sluta att läsa här. För alla andra återstår bara en sak: på med bältet.

Mumma för själen
Det krävs ett tränat öga för att skilja vår knallröda testvagn från vanliga TT och den sportigare TT S. Mest tydligt på utsidan är kylargrillen med sitt svarta rutnät och ytterbackspeglarna i matt aluminium. Framtill gapar dessutom två stora luftintag efter kylluft och bakom 19-tumshjulen syns bromsok med RS-emblem. Baken bjuder på två stora ovala avgasrör á la R8 V10 och en specialdesignad vinge som ökar marktrycket. Interiören är genomgående svart och sportstolarna är lika kramgoa som en boaorm. I alla fall känns det som den våldsamma accelerationen ute på banan pressar luften ur lungorna. Allt är mycket snyggt och propert, men tänk inte tanken på baksäte eller något stort bagageutrymme. Jo, det finns visserligen två nödsäten och skuffen rymmer 290 liter - men man kan fråga sig till vilken nytta?

Helt annan 5:a
Under huven arbetar alltså en modern klassiker: en explosiv turbofemma på 340 hästar vars motorljud är obeskrivlig när varvräknaren klättrar upp mot rödmarkeringen. Färden till hundra rullar på 4,6 sekunder medan toppfarten är elektroniskt begränsad till 250. Tycker du det är för lite? Nemas problemas, bara du har 19 400 kronor ytterligare att lägga till standardbilens 598 200 kronor.
För dessa extraslantar så plockas fartspärren bort och vips kan du toppa 280 knutar! Naturligtvis ingår fyrhjulsdrift i affären men däremot erbjuds enbart en sexväxlad manuell låda vilket känns lite snopet. Dubbelkopplingslådan S-tronic med paddlar bakom ratten kommer först under nästa år. Audi TT RS ska naturligtvis köras varv efter varv på en racingbana för att komma till sin rätt och belgiska Circuit Zolder är spännande med långa raksträckor och avancerade chikaner. Här är det lätt att bli 5-inist!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!