A6 Avant når nya höjder

Har du sett den fräcka reklamfilmen med nya Audi A6 klättrandes uppför hoppbacken i finska Kaipola? Ja, inspelningen (i otroliga 38 graders lutning) är äkta men det krävdes tolv omtagningar. Nu har även kombiversionen nått toppen, fast på betydligt varmare och lägre breddgrader. Provkörningen ägde rum fjärran från snö och drivis - nämligen i spanska Tarragona. Liksom stjärnan i reklamfilmen så tar nya Audi A6 Avant sina resenärer till nya höjder!

Foto:

Audi2005-04-12 06:07

Längs den spanska guldkusten har många hittat sina drömkåkar, så också en gentleman som för tankarna till ovannämnda reklamfilm. Minns du Eddie "the eagle" Edwards? Den engelske backhoppningsstjärnan som blev världsberömd för att vara sämst men som ändå var lyckligast - bara för att han överlevt hoppet. Ja, "örnen har landat" är bara en av hundratals kändisar som bor efter provkörningssträckan och frågan är om den forne publikfavoriten rattar Audi? Tyskarna sponsrar ju majoriteten av skidess - exempelvis Anja Pärson och Ingemar Stenmark?

Vågad urringning
Nya Audi A6 Avant skär guld med täljkniv och 1200 kombivagnar är redan sålda i vårt avlånga land - innan lanseringen. De lär inte ångra sig, trots att prislappen börjar från 308 400 kronor och då har köparen inte ens börjat kryssa i listan över extrautrustning. Designen går verkligen hem i stugorna och det främsta kännetecknet är den vågade urringningen i fronten. Även bakdelen är välproportionerad, så där som den blir efter åratals slit på gymet, och det märks verkligen att testbilen vuxit på alla leder. Det resulterar i ett ovanligt generöst innerutrymme som slår knockout på konkurrenterna. Bagageutrymmet (565 liter respektive 1 660 liter med baksätet nedfällt) är dessutom klätt med en velourmatta i interiörens färg och kan förses med en mängd finurliga hållare för att säkra lasten. Man kan till och med fälla ut en gummimatta över den bakre stötfångaren för inte smutsa ner kostymen. Men det slutar inte här, bagageluckan kan också beställas med automatisk öppning och stängning. Vem klarar av att motstå det?

Lyckad kombination
Motorpaletten består av fem nyutvecklade maskiner varav en vinkelåtta har högst dregelfaktor. Men på modellprogrammet står även två turbodieslar på 180 respektive 225 hästkrafter samt bensinsexorna på 255 respektive 177 hästar. Vi har provkört den sistnämnda inroparen som är ett under av smidighet. Som vanligt erbjuds även fyrhjulsdriften quattro, men det ökar såväl pris som bränsletörst. Körmässigt ligger Audi A6 Avant i en klass för sig och komforten är imponerande även med den vanliga fjädringen, men blir ett strå vassare när man hostar upp 21 500 kronor för luftfjädring. Dessutom är vägljudet lågt och det känns verkligen att tysken är en milslukare som klarar allt i enlighet med sin slogan: "de ä bar å åk". Ja, nya Audi A6 Avant är en synnerligen kompetent bil som ingen lär gapskratta eller bua åt - rena motsatsen till den flaxande skidamatören från England. Nu återstår bara frågan om även kombiversionen klarar att nå toppen på backhoppningsanläggningen i Kaipola?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!