Audi full med godis

Audi Q7 är ett rullande bevis på hur bilindustrin jobbar för att optimera sina produktionskostnader. Bilen tillverkas nämligen i Bratislava, vilket inte är så märkvärdigt. Men i samma fabrik byggs även Volkswagen Touareg och Porsche Cayenne - ändå har bilmodellerna fått olika karaktärer. Just idag ska vi ta oss an nya smärtare Audi Q7 på svindlande alpvägar som gör oss akut godissugna.

Audi2015-07-31 04:05


Solen flödar och vågar man sig bara tillräckligt högt upp så tornar bergstoppen Matterhorn upp sig 4 478 meter över havet. Om namnet klingar helt obekant så har ändå alla älskare av choklad garanterat sett alptoppen eftersom bergets karaktäristiska silhuett pryder alla trekantiga förpackningar av Toblerone. Det är här i de mäktiga schweiziska alperna vi ska provköra splitternya Audi Q7.

Fantastisk komfortUtseendet är massivt med den nya grillen som fått en kraftigare ram och smalare strålkastare. De svullna hjulhusen känns igen fast i nederkant av dörrarna finns numera skyddslister. Även bakpartiet känns välbekant, men allt från bakljusen till avgaspiporna är faktiskt nytt. Inredningen är elegant och har en tunn LED-slinga som följer konturerna i instrumentpanelen samt dörrsidorna. Instrumenteringen är spejsad så det förslår medan mittkonsolen bjuder på en av bilvärldens snyggaste växelväljare. Komforten i framsätena hör till de bästa i klassen och även bak färdas tre personer utan minsta klagomål. Vill du däremot ha sju sittplatser och därmed en tredje sätesrad så finns detta till en merkostnad av 16 900 kronor.

Trekantig likhetInledningsvis erbjuds två turboladdade treliterssexor - en bensinare på 333 hästkrafter för 635 700 kronor samt en diesel på 272 som kan bli din för 614 000. Båda maskinerna stoltserar med en utsökt åttastegad tiptroniclåda från ZF och har dessutom tyskarnas legendariska fyrhjulsdrift quattro som standard. Under normala körförhållanden så fördelas drivkraften 40/60 mellan fram- och bakaxeln. Men skulle någon axel tappa greppet så kan sjuttio procent skyfflas till framaxeln eller som mest åttiofem till bakaxeln. På de schweiziska alpvägarna är nya Audi Q7 stabil med ett väl avvägt chassi och om nu någon tycker att standardchassit inte skulle räcka så går det att få luftfjädring för 24 900 kronor eller varför inte fyrhjulsstyrning för 14 000? Därmed skulle man faktiskt kunna säga att nya Audi Q7 har vissa likheter med Toblerone. Båda är njutbara på sitt sätt och medan den ena ger hål i tänderna så lämnar den andra ett stort hål i plånboken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!