Audi i vilda västern

Vi rattar nya Audi Q5 i ett landskap som påminner om en westernfilm och det är faktiskt inte så konstigt. Det var här i Spanien som den italienske regissören Sergio Leone spelade in sina världsberömda vilda västern-filmer med Clint Eastwood på sextiotalet. Kulisserna finns kvar än idag och de mäktiga bergsmassiven där indianerna gömde sig är lika ståtliga. Alltså perfekt miljö för att testa tyskarnas senaste stadsjeep!

Foto:

Audi2008-11-11 08:04


"Den gode, den onde, den fule" är en klassisk westernfilm med Clintan från 1966 som får oss att tänka på tre helt nylanserade stadsjeepar: Audi Q5, Mercedes GLK och Volvo XC60. Nu ska vi absolut inte dra några paralleller med filmtiteln, men en sak är klar. Det blir en stenhård kamp och många glåpord kommer att höras mellan konkurrenterna.

Inte blyg
Audi Q5 är med sina 463 centimeter ungefär lika lång som en mellanklassbil, men ändå betydligt rymligare tack vare höjden. Utseendet är riktigt fräscht med en coupéliknande taklinje och sin höga midja. Även grillen har växt och tillsammans med de karaktäristiska positionsljusen så är inte tysken särskilt blyg av sig i vilda västern. Interiören bjuder på bekväma stolar med finfina justeringsmöjligheter, material av högsta klass och en stor mittdisplay där mängder med information kan redovisas. Fyra av stolarna är skålade och det är inte bara för syns skull: här är en bil vars köregenskaper kan mäta sig med sportvagnar under tuffa körförhållanden! Baksätet (som rymmer tre) kan självklart delas 40/60 men också skjutas tio centimeter i längsled för att optimera lastförmågan. Dessutom tar ett generöst soltak in precis så mycket ljus som de åkande önskar.

Paddla dig fram
Under huven erbjuds inledningsvis tre supereffektiva motorer: en fyrcylindrig diesel på 170 hästkrafter (345 400:-) samt en sexcylindrig rackare på 240 (450 900:-). Vi testade dock bensinfyran på 211 hästar och 350 Newtonmeter - siffror som tidigare varit otänkbara för en standardmotor på två liter (389 600:-). Noll till hundra rullar på 7,2 sekunder, toppfarten är 222 knutar samtidigt som den blandande förbrukningen ligger på 0,85 liter milen. Imponerande! Men en genomtänkt motor utan intelligent växellåda är som ett nöjesfält utan karuseller.
Därför är testbilen standardutrustad med en sjustegad S-tronic som antingen växlar automatiskt eller med paddlar på ratten. Audi Q5 är naturligtvis begåvad med fyrhjulsdriften quattro och normalt går 60 procent av kraften till bakhjulen, men siffran kan öka upp till 85 procent vid behov. Vi byter förare och hittar samtidigt en rostig plåtburk vid vägkanten. Det skulle inte förvåna oss om Clintan har käkat vita bönor ur den i någon klassisk spaghettiwestern!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!