Audi med 6-appeal

Designen är vågad, fronten djupt urringad och kromet glittrar - nya Audi A6 följer trenderna från catwalken i Milano. Det är här världens främsta modeskapare visar sina kollektioner och lyxbutikerna utmed shoppinggatan "Via Montenapoleone" tjänar storkovan. Däremot är det inte så populärt att provköra nya Audi A6 bland Milan-supportrarna eftersom biltillverkaren sponsrar ett motståndarlag. Men som svensk försvinner italienarnas sura miner när legenderna Grenoli kommer på tal!

Foto:

Audi2004-05-14 14:49

Om du ber en Milanobo namnge några välkända svenskar så är svaret givet: "fantastico Grenoli", vilket är en förkortning av Gunnar Gren, Gunnar Nordahl och Nisse Liedholm. De tre fotbollstalangerna lyckades lägga hela världen under sina fötter och nu hoppas Audi göra detsamma Nya A6 har nämligen blivit en riktig finlirare och ska ta sig an konkurrenterna på samma sätt som den svenska trion - seger är det enda som räknas.

Bjuder på grillfest
Nuvarande Audi A6 har sju år på nacken, vilket är en lång tid för en bilmodell idag. Därför har över tusen ingenjörer kavlat upp ärmarna och spottat i händerna. Resultatet är en helt ny A6 och ett bevis på att tyskarna tagit uppgiften på allvar är att samtliga motorer är nya. Eftersom provkörningen genomförs i modestaden Milano så är det lätt att få sylvassa kommentarer om designen - men utseendet verkar faktiskt gå hem bland kunderna hos Dolce & Gabbana, Gucci och Versace. Framförallt är det den vågade urringningen i fronten som lockar till sig många nyfikna blickar. Här kan vi verkligen snacka om att "grilla" konkurrenterna. Även komforten har tagit ett stort steg framåt och den ombonade kupén bjuder på ordentligt med svängrum. Det är bara att ta för sig av de bekväma framstolarna, det rymliga baksätet och titta ut över instrumenteringen som inspirerats av flaggskeppet A8.
Att det handlar om "business class" går inte att missa.

Milslukare av klass
Vid premiären lanseras en kvartett av nyutvecklade motorer varav en vinkelåtta på 335 hästar har högst dregelfaktor. Men på modellprogrammet står även en turbodiesel på 225 hästkrafter samt bensinsexorna på 255 respektive 177 hästar. Vi har provkört den sistnämnda instegsmotorn och trafiken på autostradan mot Lugano börjar äntligen bli lite gles. Plattan åker i mattan och den nya sexväxlade lådan kan utnyttjas till fullo - men det hörs varken skrik från däcken eller skrän från sexan. Bara ett tystlåtet morrande varje gång varvräknaren passerar 7.000-strecket och tillfälligt hälsar på i den röda sektorn. Sprinten till hundra klaras av på nio sekunder och toppfarten är 231. Ja, det är ett sant nöje att ratta nya A6 och vår dagsetapp på hundra mil är en baggis. Därmed är Audis storspelare lika snabb och teknisk som fotbollstrion Grenoli. Nu är det bara att finta, dribbla och sätta press på motståndarna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!