Audis lilla läckerbit

Det har varit en långdragen och påkostad lansering. Justin Timberlake har kört skiten ur bilen i sex kortfilmer på nätet, fotbollsstjärnorna i Bayern München har setts bakom ratten liksom företagets DTM-förare. Audi A1 ska ha den största lanseringsbudgeten i tyskarnas historia och vi har provkört bilen i ett vackert Berlin. Om A1:an lever upp till förväntningarna? Jajamänsan. Audin är en riktig entertainer som bjuder på det lilla extra!

Foto:

Audi2011-07-15 08:21

Vi är många som väntat länge på dagens testbil som riktar in sig på en helt ny målgrupp: åttiotalisterna.
Konkurrenterna heter Alfa Romeo MiTo, Citroën DS3 men framförallt Mini Cooper.
Det är inga jättebilliga småbilar vi diskuterar om, ändå blir det ett himla ståhej under provkörningen eftersom världens dyraste Audi A1 sålts.

En riktig "pralin"
Elton John har haft auktion där alla pengar gick till hans välgörenhetsstiftelse för aids-forskning. Tyskarna hade skänkt en vanlig Audi A1 som målats av den världsberömda konstnären Damien Hirst. Priset blev hisnande fyra miljoner kronor vilket motsvarar 25 stycken bilar med tanke på grundpriset á la 158 000 kronor. Tja, det priset ska vi inte stirra oss blinda på för då ingår inte ens luftkonditionering utan alla hugande spekulanter bör köpa till utrustningspaketet "Proline" för 12 000. Men låt oss nu gå ett ärevarv runt testbilen: Audi har alltid haft ett eget designspråk och nya A1 är inget undantag. Den lilla kompakta tredörrarskarossen är riktigt snygg och bjussar på 395 centimeter mellan stötfångarna, vilket är 24 centimeter längre än huvudkonkurrenten Mini. Testbilen är riktigt fräck och har begåvats med gråa takbågar för 3 900 kronor samt den läckra röda metalliclacken med pärleffekt för 5 900. Läckert, läckert.

Tänkt på allt
Komforten i den lilla bilen är ypperlig och kvalitetskänslan på topp. Fram sitter man perfekt, men även bak färdas två vuxna bra men det är inte många millimeter till innertaket. Bagageutrymmet däremot är bland det minsta vi sett. Men visst, fäller man de båda bakre
ryggstöden så ökar
utrymmet från 267 till 920 liter. Under huven erbjuds fem motorer och samtliga har begåvats med start/stopp-
system. Bensinarna är på 86, 122 respektive 185 hästkrafter medan de miljöklassade dieslarna bjuder på 90 respektive 105 hästar. Vi har provkört den mellanstora bensinaren vilken förväntas bli bästsäljaren på vår blågula marknad. Färden
till hundra rullar på 8,9 sekunder, toppfarten är 203 km/h medan förbrukningen stannar vid humana 0,53 liter milen. På vägen är Audi A1 riktigt sportig och när det svänger så känns
bilen mycket fast i
hullet. Motor, styrning, växellåda och bromsar spelar så fint ihop att man inte kan bli annat än imponerad. På tal om att spela - bilen lanseras med en specialskriven låt som framförs av den svenska rockgruppen Torpedo. Den här
gången har tyskarna tänkt på allt och har t.o.m. toapapper med A1-loggan trots att det här är så långt ifrån någon "skitbil" man kan komma.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!