Bättre på alla sätt

Efter sju år är det äntligen dags för en ny Audi A6 som med innovativa funktioner och betydligt snålare motorer siktar på att klå sina konkurrenter i det hårdnande premiumsegmentet. Inför vårens lansering begav vi oss till Sicilien för att klämma, känna och köra utmanaren till BMW:s 5-serie och Mercedes E-klass. Frågan är om "sexan" blir klassens nya måttstock? Nu är det äntligen dags att få reda på svaret!

Foto:

Audi2011-02-26 05:05


När vi landar i Palermo har mörkret redan lagt sig. Bilarna står uppradade och efter en kort demonstration är det dags att ta sig till det hotell som över natten ska bli vår hemvist. Snart börjar regnet falla, trafiken tilltar och innan vi vet ordet av så har färden nått sin slutdestination på öns sydvästra strand. Intryck, åsikter och känslor? Vi återkommer till det - först är det nämligen hög tid att detaljstudera Audis senaste bilmodell.

Rikligt utrustad
Till det yttre är det inte svårt att se släktskapet till Audis syskon. Ögat fokuserar genast på bilens stora grill, skarpa skuldror och de karakteristiska strålkastarna som innehåller ett helt nystan med 24 lysdioder. Nya A6 känns exklusiv, vilket också bevisas när vi äntrar kupén. Mer benutrymme, 530 liters bagage och en minst sagt läcker instrumentpanel gör att sedanversionen (Avant lanseras först efter sommaren) nästan kan misstas för en A8. Prolinepaketet ingår som standard vilket betyder farthållare, regnsensor, multifunktionsratt, klimatanläggning och däcktrycksövervakning. Är det inte nog så finns en lång tillvalslista som berör allt från fickparkeringshjälp till internetuppkoppling, luftfjädring, adaptiv farthållare och system som styr bilen in i rätt fil om du är ute och vinglar. Eller varför inte ett audiosystem signerat Bang & Olufsen på 1 300 watt som genererar välljud utöver det vanliga?

Hybrid på gång
Efter en god sömn låter vi storsäljaren, nya dieselfyran A6 2,0 TDI (339 000 kr), bekänna färg. På de Sicilianska landsvägarna rullar bilen tyst och komfortabelt, den sexväxlade lådan känns exakt i sina slag, 0-100 km/h fixas på respektabla 8,7 sekunder och tittar vi på färddatorn kan vi notera halvlitern diesel per mil. Inte illa, speciellt inte med 177 hästar och 380 Newtonmeter under huven. Dieselsexan 3,0 TDI finns i två utföranden på 204 (419 500 kr) respektive 245 hästkrafter (470 000 kr) - vi provkörde den senare som har både S tronic och fyrhjulsdrift.
Motorn är anmärkningsvärt tyst medan dubbelkopplingslådan och quattro-systemet arbetar i perfekt harmoni längs de slingringa bergsvägarna. Hundrastrecket nås på sex sekunder medan maskinen klarar sig på låga 0,6 liter milen. Bortser vi från nämnda dieslar kan nykomlingen naturligtvis även beställas med bensinsexor på 204 (402 600 kr) respektive 300 hästar (473 000 kr), vilka kompletteras av en bensinhybrid nästa år. Sammantaget finns inga tvivel om att nya Audi A6 har blivit bra mycket bättre, men blir den ditt val? Ja, det är upp till dig!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!