De tre charmörerna

Mellanklassens premiumliga har ofta företrätts av två snygga charmörer som tävlat om kundernas gunst: BMW 3-serie och Mercedes C-klass. Audi A4 har fått stå lite utanför och titta på de stora grabbarna. Men skam den som ger sig och den här gången har utvecklingsfolket lovat sig själva en sak: revansch. Och visst - nya, rymliga Audi A4 är den tredje charmören som kommer att fresta många. Naturligtvis är det inte storleken som fäller avgörandet, men den har betydelse!

Foto:

Audi2007-12-19 10:17


Audi presenterar nu en ny A4:a och det är inte fråga om någon ansiktslyftning utan en helt ny bil som är rejält förbättrad och förstorad. Även på motorsidan finns nyheter att visa upp och det märks tydligt att man på alla sätt vill läxa upp sina konkurrenter. Audis målsättning är ingen hemlighet - att bli den ledande tillverkaren av premiumbilar före år 2015.

Lysande kvalitet
Designen är helt ny och ger bilen ett slankare och mer tilltalade intryck. För att få kortare överhäng och bättre innerutrymme så har framhjulen flyttats hela femton centimeter framåt. Det må låta enkelt men ingenjörerna tvingades byta plats på koppling och slutväxel, ett jättearbete! Tack vare ommöbleringen så förändrades även viktfördelningen, vilket gjort susen åt köregenskaperna. Nya A4 erbjuder en av marknadens bästa körställningar för såväl lång som kort. Generösa justeringsmöjligheter för stol och ratt gör att de flesta hittar ett perfekt läge där allt stämmer. Är inte föraren alltför lång så kommer även passagerarna i baksätet att vara nöjda och belåtna. Alla i bilen kan dessutom njuta av tyskarnas fullständigt lysande detaljkvalité på inredningen, sannolikt är den marknadens bästa.

Klassens ljus
Under huven erbjuds fem motorer varav dieselprogrammet består av vinkelsexor på 240 respektive 190 hästkrafter samt en fyra på 143. Om du hellre föredrar bensin så finns en pigg sexa på 265 hästkrafter eller en nyutvecklad bensinfyra på 160, vilken vi har provkört. Maskinen kombinerar utmärkt prestanda med låg förbrukning, eller vad sägs om 0,71 liter milen? Den manuella växellådan är sexväxlad, men du kan även välja automatlådan Tiptronic eller steglösa automaten Multitronic.
Listan över tillvalsutrustning är som vanligt lång: bland annat finns dynamisk styrning som på nästan ett obegripligt sätt varierar styrutväxlingen med hänsyn till körsituationen.
Lane Assist är ett annat hjälpsystem som varnar så fort något hjul befinner sig utanför vägens streckmarkering och skulle så ske börjar ratten vibrera. Och glöm för guds skull inte att köpa till Xenonljus - annars får du inte de fräcka pärlbanden med fjorton lysdioder under varje framlykta. Snacka om klassens ljus!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!