En berusande känsla

Efter fyra år är det dags för en facelift och mer teknik till Audi A5, S5 samt värstingen RS5. Tyskarnas "femma" är inte en bilmodell utan snarare en stor familj bestående av sju versioner i tre olika grundutföranden: Sportback, Coupé och Cabriolet. Även om tekniklyftet är större än designlyftet så är en sak snudd på oförändrad - prislappen. Vi befinner oss i sherryns huvudstad Jerez och frågan är om bilen är lika berusande eller ger den huvudvärk?

Foto:

Audi2012-01-12 05:05


Efter ett snabbvarv runt testbilen och med några smygbilder på gamlingen i fickan så ser vi att nosen har begåvats med en ny grill, fräckare strålkastare och stora luftintag med omformade dimljus. Baktill upptäcker vi nya bakljus och yttermåtten har svällt med ynka en millimeter på alla håll och kanter. Man kan lugnt säga att designförändringarna är diskreta och det krävs ett tränat öga för att upptäcka dem.

"Femma" för fem
Ljudet av klapprande kastanjetter och frasande volangkjolar hörs i hotellobbyn. Utanför står skönheterna uppställda med millimeterprecision och kvicksilvret visar på närmare 40 grader. Men det känns inte som någon uppoffring att köra bil istället för att ligga med en paraplydrink vid poolen - man sitter nämligen skönt och interiören är ombonad och sval tack vare klimatanläggningen. En nyhet är att Audi A5/S5 Sportback numera är femsitsig som standard, tidigare var ju bilen strikt byggd för fyra. Men vad i hela friden mer är nytt? Efter ett noggrant detektivarbete visar det sig att nyheterna inskränker sig till nya textilier, färger och eleganta dekorinlägg. Finns en slant över på sparkontot så kan man bland annat välja till att få möblemanget i nappaläder, vilket kostar från 17 000 till 69 300 kronor.

Ger mersmak
Under huven erbjuds sex motorer och står en bensinfyra överst på önskelistan så finns maskiner på 170 samt 211 hästar. Tycker du det är snålt med effekt? Tja, då får du hoppa upp ett steg till S5:an som bjussar på en kompressormatad sexa á la 333 hästkrafter. Audi snackar hellre om sänkt förbrukning än prestanda, ändå har värstingen RS5 fått behålla sin muskulösa V8 på 450 kusar som får hornen att börja växa. Hur det är med dieselalternativen? Jo, snålast är en fyra på 177 hästkrafter som dricker 0,47 liter milen och nästa motor på tur är en sexa på 245 hk.
Vi koncentrerar oss på den billigaste modellen, Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, som kan bli din för 309 600 kronor. Här arbetar en sexväxlad låda som drar fint på alla växlar samtidigt som däcken biter sig fast i den andalusiska asfalten som tar oss mot skatteparadiset Gibraltar. Snål förbrukning och bra prestanda matchas med en fantastisk väghållning. Dyrast i familjen är RS5:an som kostar hela 784 600 så vi avrundar med att konstatera att det är dyrt att leva - men begravningar är inte heller så billiga!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!