Ett rullande vårtecken

Att färdas med himlen som tak kan vara magiskt, speciellt om man befinner sig längs de sanddränkta stränderna vid medelhavets guldkust. Vi har begett oss till ett soligt Monte Carlo för att känna vinden rufsa om kalufsen, höra fåglarnas ljuva kvitter och givetvis njuta av nya Audi A3 Cabriolet. Känslan är underbar och nu märks det tydligt att det är vår i luften.

Foto:

Audi2014-09-25 04:05


Audis berömda modellnamn får tankarna att gå isär. Säg A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7 och A8 och en del tänker på pappersstorlekar medan bilentusiasterna svarar Audi. Biltillverkaren har dock vänt upp och ner på formaten och minstingen i gänget är A1 medan samma benämning i pappersvärlden är det största. På pappret är således nya Audi A3 Cabriolet redan en vinnare, men hur den fungerar i verkliga livet ska vi ta reda på nu.

Förläng säsongenMed ett simpelt knapptryck så uppenbarar sig himlen och arton sekunder senare ligger suffletten nerpackad i tre delar över bagaget, utan att det påverkar utrymmet avsevärt. Dessutom kan takfällningen göras medan man kör i 50 km/h. Duger inte den svarta standardsuffletten så går det även utmärkt att välja till en mer välisolerad akustiksufflett som finns i tre olika färger för 3 100 kronor. Inredningen är i stort sett identisk med "vanliga" Audi A3 och den enda skillnaden är egentligen att baksätet rymmer två istället för tre passagerare. För att slippa vinddrag kan man välja till turbulensskydd liksom nackvärme för de åkande fram. Två bra tillval som gör att man kan förlänga cabsäsongen och åka öppet även om det är småkallt. Bakom de separata baksätena finns två fjäderbelastade störtbågar som skjuts upp om det är risk för rundslagning.

Sätt pengarna i rullningVad önskar du dig under huven på din A3 Cabriolet? Är du ute efter bensin i tanken så finns tre olika motorer på 125, 140 respektive 180 hästkrafter. Föredrar du istället diesel så får du nöja dig med en maskin på 150 hästar. Köregenskaperna är utmärkta och fjädringen klarar ojämnheter i vägen utan större anmärkningar. Nöjet och körglädjen finns där likaså vindrufset i håret, men det kostar att ligga på topp.
Grundpriset börjar på 275 500 för den minsta bensinaren och efter att ha kryssat lite i tillbehörslistan stiger priset lika snabbt som soluppgången över Medelhavet. Vi befinner oss i Monte Carlo och tanken slår oss att stanna till utanför det världsberömda casinot och satsa våra besparingar på rött eller svart. Audin är nämligen som att spela roulett: riktigt spännande och underhållande, men det riskerar att lämna ett stort tomrum i plånboken!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!