I lagens namn sÄ ska dock vinterdÀcken sitta pÄ frÄn 1 december till 31 mars, om det anses vara vintervÀglag.
Vi reder ut begreppen och ser till att du inte Àr ute pÄ hal is.
Det Àr samma visa varje Är - sÄ fort de första snöflingorna dalat ner pÄ backen sÄ ringlar sig köerna lÄnga till landets verkstÀder. SjÀlva benÀmningen "vintervÀglag" innebÀr rÀtt och slÀtt att vinterdÀcken ska sitta pÄ om det finns is, snö eller frost pÄ vÀgbanan. Tidigare har lagen enbart gÀllt för personbilar, lÀtta lastbilar och slÀpvagnar men nu inkluderas Àven tunga lastbilar, bussar och husbilar.
Dubbat eller odubbat? Det Àr beslutet som mÄnga av oss vÄndas inför och svaret beror frÀmst pÄ vart i vÄrt avlÄnga land man bor och pÄ vilket underlag man fÀrdas mest.
Skillnaden mellan olika vinterdÀck Àr relativt liten sÄ lÀnge man kör pÄ snö och vÀljer ett vÀlkÀnt fabrikat - men pÄ blankis Àr dubbat oslagbart. DÀremot har de nordiska friktionsdÀcken lÀgre ljudnivÄ, Àr bÀttre för miljön och dessutom slipper man fundera kring eventuella dubbdÀcksförbud.
Ă
andra sidan har trafikexperter rÀknat ut att friktionsdÀcken Àr beroende av att minst 25 procent av landets bilar rullar pÄ (just det) dubbdÀck. Dubbens rivande och slitande förhindrar nÀmligen att vÀgarna poleras glashala av de snÀllare friktionsdÀcken. Hur man Àn vÀnder och vrider pÄ frÄgan sÄ finns inget glasklart svar - dÀremot tvÄ gyllene regler.
VÀlj vinterdÀck med omsorg och lÄt inte snÄlheten bedra sÀkerheten.
LĂ€s hela recensionen i torsdagens papperstidning
FĂ„ grepp om vintern
Vintern nÀrmar sig och nu Äker rattmuffar, fönsterskrapor och kupévÀrmare fram. Kör du pÄ dubbdÀck sÄ fÄr de anvÀndas frÄn den 1 oktober till den 15 april medan de dubbfria fÄr sitta pÄ Äret runt.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!