Fartblind i en diesel

Att hastighetsmätaren närmar sig 250 knutar är inget min passagerare noterar. Han läser lugnt vidare i vägbeskrivningen under det att radion spelar ett stycke klassisk musik. Vi färdas i en av världens mest kompetenta lyxbilar och jag frågar hur fort han tror att vi åker. Mätaren är nämligen skymd från passagerarplatsen, vilket säkert inte är en tillfällighet. "Ja, det börjar nog att rulla på hyfsat" säger kollegan helt oberört och tittar vidare på de tyska ängarna där kossorna betar!

Foto:

Audi2005-09-02 07:29

Tyskland är förmodligen det enda landet i världen där man fortfarande kan använda snabba bilar: motorvägarna är breda, raka och fullständigt släta.
Traditionen är att man ska kunna köra fort, i synnerhet om man har en större (gärna tysktillverkad) bil. Det blir därför lätt inflation i starka motorer och Audi introducerar det som påstås vara världens starkaste personbilsdiesel - nämligen en fartblind vinkelåtta på 326 hästar. Vi har provkört på motorvägarna där farten är fri.

Super size
Audi A8 är en stor bil och mäter över fem meter mellan stötfångarna, trots det erbjuds den i en förlängd version med tretton centimeters större benutrymme. Men genom sina väl avvägda proportioner ser bilen inte på något sätt klumpig ut och ett litet diskret TDI-emblem är det enda som skvallrar om att här ruvar en stor diesel under huven. Invändigt är det aluminium, läder och ädelträ som gäller - vi behöver väl knappast påpeka att komforten är suverän. Hastighetsmätaren är graderad till 280 km/h, trots att bilen är spärrad till 250. Anledningen till syndromet är att nästan alla nya bilars hastighetsmätare har en inbyggd "säkerhetsmarginal" som visar omkring tio procent för mycket. Nya A8 är klokt nog försedd med en helt vanlig startnyckel och vi slipper allt vad elektroniska plastkort heter. Askkoppen har däremot vuxit till "super size" för att få plats med Havanna-cigarren?

Mera muskler
Motorn i testvagnen är en längsmonterad vinkelåtta med dubbla turbo på 326 hästar och vridet på 650 Nm ligger i den mindre lastbilsklassen.
Suget när den fyrhjulsdrivna dieselbilen drar iväg är naturligtvis imponerande, eller vad sägs om att göra 0-100 km/h på rekordsnabba 5,9 sekunder? Köregenskaperna är exemplariska tack vare luftfjädringen och sagolika bromsar som får "åttan" att niga tungt mot asfalten Ja, oljebrännare börjar snart vara standard även på lyxbilar och sin storlek till trots hålls förbrukningen nere på en rimlig nivå. Under provkörningen låg den under litern per mil även vid autobahntempo och nittiolitertanken räckte till lika många mil.
I vårt blågula konungarike blir naturligtvis dieselskatten en rysare - men den som har råd att betala bortåt en mille för en bil lär väl också kunna skrapa ihop 9 830 kronor till skatten!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!