Frisk luft är tufft

Den supersnygga coupémodellen Audi A5 kommer lagom till våren med kapat tak. Fast medan konkurrenterna använder sig av ett avancerat plåtpuzzel så har den här tysken begåvats med en klassisk tygsufflett, vilket känns helt rätt. För att ge en första rapport om den nya "hårblåsen" så packade vi resväskan mot ett behagligt Monaco. Frågan är om vår guldfärgade cabriolet förgyller tillvaron i furstendömet?

Foto:

Audi2009-03-26 07:44


Monaco är världens näst minsta stat (enbart Vatikanstaten är mindre) och har drygt 32 000 invånare varav cirka trehundra är svenskar. Att presentera en ny bil här är nästan vansinne: på gatorna står miljonbilarna parkerade på varandra och i hamnen ligger lustyachterna tätt samlade. Men det finns en poäng - kan vi få någon som helst uppmärksamhet här så har designfolket lyckats.

Bältesbetjänt
Audi A5 Cabriolet är en riktig tuffing som tack vare vindavvisare och varmluftsutsläpp i nackstöden kan användas året runt, i alla fall här. Designen är läcker och vi bara älskar varumärkets nya signum: lysdioderna som finns placerade i ett unikt pärlband under varje framlyse. Men låt oss börja med att hoppa in i framsätena och här stöter vi på vår egen lilla bältesbetjänt. Det är en smart arm som sträcks fram och gör det lättare att greppa bilbältet. Lika stilfull är atmosfären i kupén som är utformad med bästa tänkbara material och i matchande färger. Stolarna är fantastiska och det finns inget att klaga på körställningen. Alla vet naturligtvis att aktersoffan enbart har ett symboliskt värde, men det underlättar för försäljaren att fälla kommentaren ?men den har ju baksäte? när kunden står i valet och kvalet.
Även säkerheten är fullt utbyggd med bland annat automatiska störtbågar, men vem tänker på det när solen skiner och mandelträden blommar?

Upp till bevis
Det tar sjutton sekunder att få himlen som tak och för att göra manövern så kan du köra i femtio knyck. Inledningsvis finns tre motorer: en bensinfyra på 211 hästkrafter, en sexa på 265 men vill du hellre ha dieselknatter så finns en sexa på 240 hästar. Vilken maskin man väljer är en smaksak, alla drivlinor fungerar nämligen sensationellt bra. Men förutom priset så finns det andra skäl att exempelvis välja den minsta motorn som inte alls skäms för sig. En öppen bil med fyra sittplatser får alltid problem med vridstyvheten och testbilen är inget undantag.
Audin lämpar sig dessutom bäst att framföras njutningsfullt med taket öppet och solglasögonen på näsan. Visst får vi nyfikna blickar från rikemansfolket på lustyachterna vid fotograferingen. Det är inte dåligt med tanke på att de förutom helikoptrar har Storebroare som livbåtar. För dessa är grundpriset á la 400 000 småpengar, frågan är hur det står till med spekulanterna i Sverige? Själva ska vi försöka dejta fru Fortuna på det världsberömda kasinot!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!