Håll i hatten och i ratten

Rekord är till för att slås och i bilindustrin är det en ständig rekordjakt på effekt. Att det gått inflation i hästkrafter bevisas inte minst av ikonen Porsche 911 Turbo som vid presentationen 1975 bjöd på 260 hästar. Idag har modellen 520. Men vad som är ännu mer intressant är att nya Audi S3 Cabriolet tangerar gamla nioelvans effekt med hela fyrtio hästkrafter. Behöver en öppen småbil 300 skenande vildhästar?

Foto:

Audi2014-09-19 04:05


Snyggare. Snabbare. Sportigare. Soligare. Det finns många olika möjligheter vad bokstaven "S" i modellnamnet kan tänkas betyda. "Soligare" kanske någon reagerar på? Tja, det behövs bara ett knapptryck och 18 sekunders väntan så ligger suffletten nerpackad i tre delar över bagageutrymmet. Nu är det bara att njuta av solen.

Biffiga luftintagDesignen är läcker och de biffiga luftintagen på vardera sidor av grillen har begåvats med kromade ribbor samtidigt som backspeglarna fått kåpor i borstat aluminium. Hjulhusen fylls ut ordentligt med de stora 18-tumshjulen och genom fälgekrarna syns de svarta bromsoken som begåvats med texten "S3". Röda ok finns som tillval och detsamma gäller om man vill ha sportsäten med integrerat nackskydd. Annars känner vi igen interiören från "vanliga" A3 förutom att pedalerna är i aluminium och att ratten fasats av iskallt i nederkant. Baktill gömmer sig fyra blanka avgasutblås och undrar du över bagaget så ryms 285 liter med suffletten uppe. Vill du köra taklöst så försvinner 40 liter, fast med den här cabben är det inte storleken på bagaget som räknas utan snarare storleken på plånboken.

Ett lätt valFör dig med beslutsångest kan vi glatt meddela att det enbart finns ett motoralternativ: en busbenägen turbofyra på 300 hästkrafter som driver på alla fyra. Växellådan är en blixtsnabb sexväxlad dubbelkopplingslåda som går utmärkt att köras manuellt med hjälp av de rattmonterade paddlarna. Lådan har dessutom begåvats med "launch control" vilket innebär följande. Ställ växelväljaren på manuellt, koppla ur antispinn, tryck växelväljaren framåt, sätt vänsterfoten på bromsen och låt högerfoten trycka gasen i botten. Motorn ställer sig på optimalt varvtal och ljudet är otroligt.
Turbon laddar nu 1.2 bar och när bromsen släpps så vill det till att hålla i både hatten och ratten. Noll till hundra rullar på 5,2 sekunder medan toppfarten är spärrad vid 250. Tekniknivån är skyhög med exempelvis "Audi Drive Select" vars fyra olika körprogram påverkar fjädring, styrning och gasrespons. Prislappen börjar från 461 000 kronor, vilket är mycket pengar. Snacka om att sätta stålarna i rullning!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!