Helt klockrent, Audi

Vi befinner oss utanför flygplatsen i Olbia på Sardinien. På parkeringsplatsen står ett gäng silverfärgade testbilar uppställda med millimeterprecision och redan här avslöjas det att vi är på en tysk presskörning. Bilen vi ska ta oss an är inte vilken som helst utan nya Audi A7 Sportback vars förföriska coupélinjer får klockorna att stanna. Vad som däremot inte stannar är våra känslor - trots att lyxvagnen är en tickande bomb för plånboken!

Foto:

Audi2010-10-23 04:05


Nya Audi A7 Sportback känns helt klockren och har sammanfört det bästa av tre världar: coupéns elegans, sedanens komfort och kombins flexibilitet. Låter det bekant? Tja, Mercedes CLS och Porsche Panamera säljs med ungefär samma argument så frågan är vad som skiljer agnarna från vetet? Vi har under ett par intensiva dagar umgåtts med nya A7 Sportback, men det känns inte som någon uppoffring.

Nyktert lyckorus
Solen har just gått upp över Sardiniens grönklädda kullar. Luften är härligt varm och det doftar från Medelhavet. Framför hotellentrén väntar vår testbil som vi ska provköra i denna undersköna, men svindyra, omgivning. Bilens eleganta formgivning smälter därmed perfekt in i miljön och kupén är knappast trång som i en "sardinburk". Framstolarna är riktigt bekväma och har du ont i kroppen så går det utmärkt att köpa till massagefunktion för 18 900 kronor, vilket även inkluderar sätesventilation. Hur vi trivs i aktersoffan? Jo, det är rymligt men strikt reserverat för två - även om det märkligt nog är en hel lädersoffa fast utan bälte för mittplatsen. Instrumenteringen har utsökt fingertoppskänsla och kupén är en av de elegantaste vi upplevt på länge. Det kräver visserligen många kryss i tillvalslistan, vilket gör att grundpriset á la 485 000 kronor lätt kan plussas på med hundratusen eller mer.

Riktig kurvkramare
Audi A7 Sportbacks köregenskaper är på topp vare sig vi kör genom städer eller sträcker ut på de sardinska landsvägarna längs Costa Smeralda. Behöver vi säga (eller snarare viska) att ljudisoleringen är mycket bra även i höga farter, vilket är ett måste med tanke på motorerna som består av sexcylindriga alternativ. Är du ute efter tyskarnas välkända fyrhjulsdrift quattro så erbjuds bensinare på 300 respektive 204 hästkrafter samt en dieselspis på 245. Men tycker du det räcker gott med framhjulsdrift så finns även en snål diesel på 204 hästkrafter.
Vi provkörde den minsta bensinsexan och känner oss nöjda: noll till hundra rullar på 8,3 sekunder, toppfarten är 235 samtidigt som soppaförbrukningen ligger runt 0,80 liter milen. Tekniknivån är skyhög och ett exempel på detta är navigatorn. Den läser i förväg in data från Google Earth och automatlådan väljer sedan växel beroende på backlutning och kurvor. Start/stopp-system och en bakvinge som får resning då hastigheten är uppe i 130 knyck är standard på alla modeller. Men eftersom vi svenskar inte får köra i sådana hiskeliga farter kan man höja och sänka "ankstjärten" med en knapptryckning!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!