Ingen mÅTTA på lyxen

Det är inte konstigt att vi nynnar på den gamla slagdängan "If I were a rich man". Strax därefter glider vi ner i skinnsätena och dörrarna åker igen med en diskret duns likt ett kassaskåp av modell Franz Jäger. Startknappen trycks in och åtta cylindrar vaknar till liv. Då återstår bara frågan som ställs på sin spets i vårt nynnande musikalstycke. "Om jag hade pengar" hade valet då blivit nya Audi A8?

Foto:

Audi2014-04-24 04:05


Det är exakt tjugo år sedan Audi A8 gjorde entré och under årens lopp har det blivit tre generationer, där den senaste kom 2010. Även den förra modellen hade allt man kunde önska sig och lite till. Så vad kan möjligtvis ha förbättrats? Jo, motorerna har blivit effektivare, designen elegantare och finesserna är än mer sofistikerade.

Tid för massageOm du är intresserad av nya Audi A8 så måste du först bestämma om du vill ha den långa eller korta hjulbasen. 514 centimeter eller 527 och pristillägget är 3 846 kronor - per centimeter. Alltså 50 000 spänn totalt! Designteamet har gått varligt fram då man gjort faceliften. Stötfångare, grill och motorhuv har fått elegantare linjer medan strålkastarna har försetts med 25 rörliga lysdioder. Även baktill har det hänt saker: stötfångaren har blivit smäckrare och även här är det LED-lampor för hela slanten. En slant som för övrigt börjar från 830 000 kronor men som snabbt kan öka med 300 000 ytterligare beroende på motorval. Invändigt är det aluminium, läder och ädelträ som gäller så vi behöver väl knappast påpeka att komforten är suverän. Framsätena går att få med såväl ventilation som massage och hostar du upp 54 000 kronor så ingår två eljusterbara bakfåtöljer. För ytterligare 13 400 kan du lägga champagnen på kylning däremellan. Det är ingen mÅTTA på lyxen?

Sista refrängenPrecis som tidigare finns det ett helt koppel motoralternativ, men alla är finjusterade. Valet står mellan en bensinsexa på 310 hästkrafter eller en åtta på 435. Vill du hellre köra med diesel i tanken så finns en sexa på 258 hästar och därutöver en åtta på 385. Vi provkörde den sistnämnda maskinen som begåvats med dubbelturbo och vars vridmoment på 850 Nm ligger i den mindre lastbilsklassen. Bränsleförbrukningen är ändå godkänd eftersom fyra av de åtta cylindrarna stängs av när de inte behövs.
Tiptroniclådan är åttaväxlad och manövreras med en liten knubbig spak som liknar gasreglaget till en lustjakt. Suget när den fyrhjulsdrivna besten drar iväg imponerar, eller vad sägs om att klara 0-100 km/h på 4,7 sekunder? Köregenskaperna är exemplariska och de sagolika bromsarna får vår Audi A8 att niga tungt mot asfalten. "If I were a rich man" så hade nya Audi A8 tilldelats en plats i garaget. Det är nämligen en lyxbil som absolut inte sjunger på sista versen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!