Jesus, vilken bil!

Det dök upp ett pressmeddelande häromdagen och ämnet var ännu en märklig undersökning från USA. Den här gången med redogörelse för frågeställningen: vilken bil skulle Jesus välja? Svaret blev minst sagt överraskande: en stor stark terrängbil! Då gick mina tankar till Audi Q7. Med en längd på över fem meter och en tjänstevikt på 2,5 ton så käkar den småjeepar till frukost. Det är inget att skryta över mitt i den svenska miljödebatten. Men visst har man kul bakom ratten!

Foto:

Audi2008-01-03 07:58

Brukar du räkna ut ditt BMI (Body Mass Index), vilket fritt översatt blir kroppsmasseindex? Det är ett mått på förhållandet mellan vikt och längd. För vuxna brukar ett index över tjugofem räknas som övervikt och över trettio som fetma. Vi har för skojs skull räknat ut att Audi Q7 stoltserar med 739,9. Det är inte många i bilvärlden som slår det - ändå är tysken lika smidig i trafiken som en balettdansös i "Svansjön".

Skenet bedrar
Det känns nästan som att flyga - luftfjädringen gör ett fantastiskt jobb och från cockpiten tittar vi ner på de skräckslagna trafikanterna. Luftfjädringen kostar visserligen 29 900 extra men är ett måste för komforten, dessutom kan man välja markfrigång från arton till tjugofyra centimeter! Audi Q7 4,2 FSI quattro är utan tvekan en mullig mansgris som ger ägaren både råg i ryggen och en riktig spark i baken vid acceleration.
Den lyxiga interiören bjuder på sju sittplatser, men den bakre uppfällbara stolsraden kan bara tillägnas småttingarna i familjen.
Ärligt talat så märks inte den enorma storleken på insidan, utan vi funderar på vart centimetrarna tagit vägen? Audi Q7 tycks snarare vara byggd för fyra och det förstärks av det faktum att man kan beställa en extrakonsol till baksätet som effektivt tar död på mittplatsen.
Men snacka om fyrsitsig limousinejeep med jättebagage och prestanda till bristningsgränsen.

Fett bensinkonto
Ja, under huven på testbilen luktar det effektslöseri och det är lätt att förstå när vinkelåttan lämnar 350 hästar. Maskinen är kopplad till tyskarnas sexväxlade tiptroniclåda och ger ifrån sig ett härligt sound vid acceleration.
Ja, med en matchvikt i lastat skick på 2,5 ton krävs det rejält med kraft för att få upp kärran till hundra på angivna 7,4 sekunder. Med karossen i sänkt läge (om bilen har luftfjädring) är toppfarten 248 samtidigt som det går åt närmast två liter milen.
Drivningen sköts av det klassiska quattrosystemet som ger permanent fyrhjulsdrift med grundsättningen sextio procent bak och fyrtio fram.
Nej, personligen tror jag inte att Jesus skulle välja Audin. Tänk dig själv om prästen sa: "och idag går kollekten till Jesus nya terrängbil". Jag tror snarare att han skulle fortsätta att vandra men kanske liftat med en Q7:a - för att slippa betala soppan själv!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!