Joddla med Audi

Man kan fråga sig om alla österrikare är snickare? Hela landet tycks nämligen vara snidat i trä och påminner verkligen om ett jättelikt gökur. Alla pittoreska alpbyar är lika men ändå så olika. Det är ungefär som med gamla och nya Audi TT - när det var dags för en ny version så fick inte utvecklingsfolket ändra för mycket på det vinnande konceptet. Ändå är nästan allt nytt på bilen, men det är aldrig någon tvekan om att det är en tvättäkta TT.

Foto:

Audi2006-07-07 07:04

"TT" är egentligen en högst engelsk företeelse. Det betyder "Tourist Trophy" och har sitt ursprung i tävlingarna som kördes på Isle of Man, mitt ute i irländska sjön. På det engelska fastlandet var biltävlingar på allmän väg enligt lag förbjudna i början av förra seklet, men på öarna var det fritt fram. Det körs fortfarande TT-lopp på skatteparadisets lantliga vägar, men numera är det främst motorcykeltävlingar.

Bryter cirkeln
Vi får många nyfikna blickar från österrikarna och Audi TT tycks ha samma dragningskraft som umpa-bumpa musiken och joddlandet. Det är ingen överdrift att säga att sportcoupén ser ut att rulla fort även när den står stilla. Bilen lutar på något sätt framåt och har växt med fjorton centimeter, vilket förstärker intrycket. Den stora kylargrillen har naturligtvis lyfts över från den övriga Audi-familjen, men är något mindre. Formen är som sagt mycket tilltalande och är ett lysande exempel på att man kan vara både originell och stilren på samma gång.
Det är inga som helst problem att sitta bra i de skålade framstolarna, men då blir baksätet bara en avlastningsplats för småsaker. En annan kul detalj är att sportratten har rätats ut nedtill och den traditionella cirkelformen är ett minne blott. Instrumenteringen är däremot traditionell med stora runda mätartavlor för hastighet och varvtal.

Dubbla golfbagar
Motorvalet står mellan en bensinfyra med direktinsprutning på tvåhundra hästkrafter (338 800 kr) eller en vinkelsexa med fyrhjulsdrift på tvåhundrafemtio (394 900 kr). Det skiljer hundrafemtio kilo i vikt mellan de båda modellerna och det känns faktiskt. Den fyrcylindriga turbomotorn känns pigg, körglad och förhållandevis tyst. Med sexan blir testbilen tyngre och bara obetydligt snabbare - dessutom ylar maskinen som en stucken gris när den varvas. Aerodynamiken har tidigare varit ett problem och den här gången har tyskarna löst problemet tack vare en utfällbar bakspoiler som aktiveras automatiskt från 120 och lägger sig i viloläge vid 80 knyck. Audi TT ger mycket bil för pengarna och miljöerna den kommer att röra sig i är säkert exklusiva. Ja, det är ingen tillfällighet att det går att lasta dubbla golfbagar i bagageutrymmet. Nya Audi TT är verkligen en toppenbil och det är måhända anledningen till att provkörningen äger rum i joddlandets högborg - Grossglockner som ligger 3 798 meter över havet. Jo-de-le-di-TT!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!