Katt-och-R8-lek

Det var bara en tidsfråga innan tyskarna skulle plocka fram vinkelslipen och kapa taket på Audi R8. Nu har det äntligen gjorts och resultatet är en av de läckraste cabbarna på marknaden. Det är bara att vänta nitton sekunder så har tygsuffletten packat ner sig ovanför V10:an och den knallröda leksaken bara väntar på att bli smiskad. Låt oss testa årets mest hårresande friskluftsbil!

Foto:

Audi2010-09-03 07:23


Det är många historiska tyskar som utkämpat strider vid Borgholms slott. Nu är det dags för ännu en anrik vilding att vända upp och ner på den öländska idyllen. Ljudet får motståndarna att darra av skräck, fartresurserna är så olagliga att vi riskerar att kastas i fängelsehålan och man tvingas plundra lika mycket som kung Christian för att äga vrålåket.

Vänder sig i graven
Bakom yttermuren på slottsruinens borggård anordnas ofta konserter på sommaren. Men jag lovar, ingen ljudupplevelse i världen slår testbilens. Du dirigerar orkestern med hjälp av gaspedalen och vid sextusen varv börjar ett musikstycke som får självaste Pavarotti att vända sig i graven. Bakom ryggen vrålar nämligen en busbenägen V10 på 525 hästkrafter som toppar otroliga 313 knutar och klarar färden till hundra på 4,1 sekunder. Ändå färdas man både säkert och stabilt - tacka fyrhjulsdriften och antisladdsystemet för det. Visst finns det våghalsar som kopplar ur "glädjedödaren" men de får räkna med att göra fartränder både på vägen och i kallingarna! Med suffletten på plats är Audi R8 V10 Spyder riktigt tyst, men vill du höra mer av motorljudet så kan bakrutan sänkas ner separat. Man kan alltså köra med suffletten uppe och bakrutan nere, eller tvärtom. Tummen upp för det.

Kungen av cabbar
Designen är en flickfångare, ursäkta, blickfångare och linjerna är en mix mellan avslappnad elegans och lekfull sportighet. Luftslussarna är många och det finns speciellt två detaljer som coupén har men cabben saknar. Audi R8 V10 Spyder har av naturliga skäl ingen glasvitrin som visar motorn eftersom den platsen är strikt reserverad för suffletten och dessutom utgår sidoskölden. Men vad gör det, testbilen kan nämligen jämföras med ett fint årgångsvin. Gott och smakrikt direkt från flaskan, men ska du kittla smaklökarna och avnjuta alla aromer så måste det luftas.
Instrumenteringen sänder ut heta racingimpulser och vi sitter som gjutna i de skålade sportstolarna. Tänk inte ens tanken på baksäte och det främre bagaget sväljer usla hundra liter. Grundpriset för läckerbiten är 1 560 100 kronor och ändå är inte gottepåsen med tillbehör fylld. Själv har jag plåtat färdigt vid slottsruinen och tänker på vår Konung som semestrar ett stenkast bort. Carl Gustaf är nämligen straffrättsligt immun och kan varken bötfällas eller bli av med körkortet - om han så flyger fram i 313 knutar mellan Borgholm och Köpingsvik. Tumregeln för oss vanliga dödliga är fortfarande: eins, zwei, polizei!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!