Lättviktare väger tungt

Att köpa kombi är populärt i vårt avlånga land. Men det duger förstås inte med vilken dussinvara som helst - det ska vara en gedigen statusbil med stil och sportigt utseende. Stort bagage är däremot inte alltid en nödvändighet. Huvudsaken är att familjens golfbagar och veckoslutsshopping får plats samt att interiören bjuder på förstklassig komfort. Det är som svar på dessa krav nya Audi A6 Avant har skapats - dessutom har tysken genomgått en lyckad bantningskur!

Foto:

Audi2011-11-01 05:05


Aluminium har fängslat Audi i ett par decennier nu. "Multimaterial Space Frame" är ett helt nytt, lätt sätt att bygga bilar på och det hemliga receptet går ut på en blandning av stål och aluminium vars resultat märks tydligt när vågen plockas fram. Nya A6 Avant har bantat rejält och väger exempelvis bara sextiofem kilo mer än sedanversionen.

Välj efter plånbok
Våra ögon fokuserar på testbilens stora grill, skarpa skuldror och de karakteristiska strålkastarna som innehåller ett helt nystan med 24 lysdioder. Audi A6 Avant känns exklusiv, vilket också bevisas när vi äntrar kupén. Inredningen är elegant med dekorinlägg i borstad aluminium eller så kan du välja ur en hel skog av olika träslag. Framsätena är i vanlig ordning lite tyskt hårda, medan tre personer färdas utan problem i baksätet. Prolinepaketet är standard vilket bland annat innebär farthållare, regnsensor, multifunktionsratt, klimatanläggning och däcktrycksövervakning. Är det inte nog så finns en lika lång som dyr tillvalslista vilken berör allt ifrån automatisk fickparkering till internetuppkoppling. Längst bak hittar vi bagaget som normalt tar 565 liter eller med nedfällda ryggstöd 1 680. Det är bra siffror men absolut inte bäst. Form har gått före funktion, vilket inte är en slump.

Höjer temperaturen
Vi låter den förväntade storsäljaren, dieselfyran A6 Avant 2,0 TDI, bekänna färg på Gotland. Den sexväxlade lådan känns exakt i sina slag, 0-100 km/h fixas på respektabla 9,0 sekunder och tittar vi på färddatorn kan vi notera halvlitern diesel per mil. Det är inte illa med tanke på att effekten är 177 hästar och vridet 380 newtonmeter - men så börjar grundpriset på 354 000. Föredrar du hellre dieselsexa under huven? Då erbjuds två alternativ på 204 respektive 245 hästkrafter.
Dessutom kan nykomlingen även beställas med bensinsexor på 204 respektive 300 hästar, däremot existerar inte något fyrcylindrigt alternativ med 95 oktan i tanken. Samtliga maskiner har start/stopp-teknik men det räcker inte för att någon modell ska klara miljöbilsgränsen. Med sin längd på nästan fem meter känns A6 Avant som en "strandad val" mitt i Visby - alltså stor och småklumpig. Men på den folktomma vägen mot Fårösund upplever vi det rakt motsatta och vips blir kombin en lätthanterlig milslukare med tunga säljargument!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!