Lyser upp tillvaron

Audi A4 Avant är ingen storlastare i traditionell mening, utan känns mer som en coupé med kombins flexibilitet och lastmöjligheter. Bilen ser lägre och bredare ut än sin föregångare och har ett mjukt sluttande bakparti. Fronten domineras av enhetsgrillen och två farthungriga luftintag under xenon-strålkastarna. I dessa finns också bilens tydligaste signum i form av fjorton lysdioder som verkligen lyser upp tillvaron!

Foto:

Audi2008-09-03 07:25


Ibiza är inte bara en soldränkt partyö i Medelhavet som ger turisterna brunbrända kroppar och huvudvärk. Ön bjuder även på ett spännande kustlandskap med vindlande serpentinvägar av högst varierande kvalitet - vilket passar alla bilplågare perfekt. Det sätter testvagnens köregenskaper på stora prov och frågan är om den nya kombin har några dolda "laster?"

Bra vibrationer
När man först ser den vackra mattan i bagageutrymmet är det lätt att tänka följande: här kommer inga skitiga prylar att transporteras. Men simsalabim så vänds golvet upp och ner och vips uppenbaras en tålig plastyta. Tja, visst går bilen att använda för nyttotransporter men det är inget den petige fraktar gräsklipparen till sommarstugan med. Golfklubborna till söndagsrundan känns mer troligt eftersom lastvolymen är 490 liter. Audi A4 Avant är precis som sedanbrodern en extremt trivsam bil. Man sitter utmärkt såväl bak som fram och har generösa inställningsmöjligheter för stol och ratt. Kvalitetskänslan hör till de absolut bästa i världen och alla reglage känns bekanta, även om du aldrig suttit i bilen förut. Däremot är listan över tillvalsutrustning som vanligt lång: bland annat finns dynamisk styrning som på nästan ett obegripligt sätt varierar styrutväxlingen med hänsyn till körsituationen. "Lane Assist" är ett annat hjälpsystem som varnar så fort något hjul befinner sig utanför vägens streckmarkering och skulle så ske börjar ratten vibrera.

Många beslut
Urvalet av motorer är som alltid imponerande stort. Dieselfyror på 120, 143 respektive 170 hästkrafter matchar bensinarna på 160, 180 respektive 211. Som V6:or finns dieslar på 190 respektive 240 hästar samt en bensinare med fyrhjulsdrift på 265. Den sista maskinen slungar i väg bilen till hundra på 6,6 sekunder och tappar inte humöret förrän vid 250 knutar. Det är knappast ekonomiskt eller miljövänligt, men känslan är svårslagen.
Audi själva tippar dock på att den härliga turbodieseln på 170 kusar blir storsäljaren. Vad sägs om en förbrukning på blott 0,58 liter milen under blandad körning? Inte illa! Köregenskaperna är mer åt det snälla hållet än åt det entusiastiska. Just därför kan Audi A4 Avant utrustas med "drive select", vilket ger möjlighet att ställa in bilens stötdämpare i fyra olika lägen. Och slutligen - glöm för guds skull inte att köpa till Xenonljusen. Annars får du inte de fräcka pärlbanden med lysdioder under varje framlykta och då skulle i alla fall jag gråta mig själv till sömns?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!