Mattar ut motståndarna

Bilvärlden kan jämföras med ett gigantiskt schackspel: alla tillverkare längtar efter det överraskande draget som ingen tänk på. De tyska doktorerna fick därför gymnastisera hjärncellerna och tänka strategiskt när man utvecklade nya Audi A6 allroad. Ledningen insåg nämligen att man kunde sätta sig själva i schack matt - att stadsjeepen Q7 skulle fälla A6 allroad eller tvärtom. Ja, det är inte så konstigt att provkörningen genomförs i italienska Merano. Kurorten där musikalen "Chess" utspelas!

Foto:

Audi2006-07-04 07:57

Sex år är en kort livstid, men äldre än så blev inte den gamla allroad-versionen av A6. Just nu lanseras en alltigenom ny bil, men den är i grund och botten byggd på samma idéer som den tidigare: en förhöjd A6 med skärmbreddare, hasplåtar och obligatorisk quattro. Det vill säga permanent fyrhjulsdrift, sportiga vägegenskaper och hög komfort.

Hissnande alpvägar
Audi A6 allroad har begåvats med luftfjädring - det är ett måste för att kunna höja och sänka markfrigången från 12,5 till 18,5 centimeter. Därmed får testbilen en komfort som blir överlägsen det mesta i bilvärlden: luft fjädrar nämligen bättre än stål, det bevisade Citroën redan för femtio år sedan och påståendet håller än idag. Det kompetenta chassit gör att man kan hantera tvåtonnaren som en kvick småbil, inget dåligt betyg med tanke på att provkörningen genomförs på hissnande alpvägar i Sydtyrolen. Ja, Audi A6 allroad är en mycket sober bil. Designen är lyckad med perfekt balans i linjerna som effektivt döljer det faktum att bilen är i det närmaste fem meter lång. A6 allroad är byggd som en sportkombi med tydligt sluttande bakre taklinje och med en bakruta som lutar nästan lika mycket som framrutan. Inte optimalt ur lastsynpunkt men utrymmet som erbjuds räcker för de flesta.

Ren njutning
Det ser inte bara inbjudande ut att sätta sig i testbilen, det är också ett sant nöje att göra det. Inredningen är elegant och alla material valda med omsorg. Trä, skinn, plast och tyg - allt andas kvalitet. Även instrumentpanelen uppvisar perfekt symmetri, för att inte tala om sittplatserna. Det är inga som helst problem att tillryggalägga långa körsträckor. Audi A6 allroad erbjuds med fyra motorer fördelat på två bensinare och lika många dieslar.
Båda oljebrännarna är vinkelsexor på 180 respektive 225 hästkrafter, liksom den mindre bensinaren på 255. Vi provkörde dock den största bensinmotorn: en V8 på mulliga 350 hästar och 440 Newtonmeter i kombination med en sexstegad automat. Maskinen drar starkt från botten och innebär att hundrastrecket klaras av på rappa 6,3 sekunder samtidigt som toppfarten är strypt till 250. Om vi blundar för priset och soppatörsten så är det lätt att kora nya Audi A6 4.2 allroad till en av världens mest kompetenta och säkra långfärdsbilar. Schack matt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!