Need for Speed

Audi R8 V10 är årets fräckaste sportvagn och går under smeknamnet: "Super-Råttan". Men till skillnad från den fyrbenta gnagaren så tycks alla avguda vår knallröda leksak. Nyfikna blickar kastas, det tisslas och tasslas, fnissas och pekas. Från glasvitrinen bakom ryggen hörs den underbara motorsången från 525 hästar vilka får konkurrenterna att darra av skräck. Tyskarnas kaxiga reklamslogan är "Arrivederci Maranello" för där byggs nämligen - Ferrari!

Foto:

Audi2009-08-26 09:21


Med åtta segrar i 24-timmarsloppet på Le Mans och med släktingen Lamborghini som bollplank till utvecklingsavdelningen så stiger förväntningarna dramatiskt. Audi R8 V10 ska ta upp striden om supersportbilskunderna i den högsta divisionen och målsättningen är att sätta flera tillverkare på plats. Det blir en "katt-och-råtta-lek" på blodigt allvar och testbilen smiter inte iväg med svansen mellan benen?

Farthunger i linjerna
Designen är helt outstanding och linjerna är en mix mellan avslappnad elegans och lekfull sportighet. Luftslussarna är många och den mest vräkiga detaljen är utan tvekan "the sideblade". Alltså den stora sidoskölden i silver som visuellt delar karossen på mitten. Audi R8 V10 är dessutom helt överlägsen i en kategori som de flesta tar för givet: ljusarrangemanget. Hemligheten är att strålkastarna förlitar sig på lysdioder, varav tolv stycken finns placerade i ett pärlband under varje framlyse. När skymningen faller så skiner även mittmotorn upp i det bakre skyltfönstret tack vare ljusdioder. Lysande, Audi! Nä, nu kan jag inte hålla mig längre. Placerar baken i den skålade sportstolen och framför mig sitter läderratten som helt iskallt rätats ut nertill. Instrumenteringen sänder ut heta racingimpulser och öronterrorn från Bang & Olufsen bjuder på 465 watt. Däremot finns ingen startknapp så man får vackert nog använda tändningsnyckeln. Några sekunder senare vaknar motorn och "vi är på gång, vi är laddade, vi är tända".

Uppfostrad på bana
Bakom ryggen ylar en busbenägen V10 på 525 hästkrafter som toppar 316 knutar och klarar färden till hundra på 3,9 sekunder. Maskinen har försetts med torrsumpssmörjning och tio liter svart guld cirkulerar i omloppsbanan. Varför tyskarna satsat på den här lösningen? Jo, avsaknaden av oljetråg gör att smörjningen inte påverkas av G-krafterna vid bankörning. Audi R8 V10 bör nämligen sträckas ut på bana eftersom den är uppfostrad på Le Mans. Här är det inte många som jagar "Super-Råttan", utan det är snarare katten (konkurrenterna) som ligger pyrt till. Köregenskaperna är ruggigt bra och tysken suger sig fast i sin energiska asfaltsdans.
Audin erbjuds dessutom med R-troniclåda och därmed kan gröngölingarna börja med automatläget, medan halvproffsen använder växelspaken uppåt/neråt och proffsen kör med racingpaddlarna. Grundpriset för läckerheten är 1 431 700 kronor och vill du ha racinglådan så får du hosta upp 73 300 extra, ändå är inte gottepåsen med tillbehör fylld. Många beundrare har redan gått i "råttfällan" och det är lätt att förstå med glittrande V10-emblem som lockbete!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!