Njutningsfull glidare

Franska Rivieran ligger med ansiktet vänt mot solen och Medelhavet. Det är klart att Audi TT Roadster ska provköras på kustremsan där njutning, flärd och glamour är en del av vardagen. Vår leksak älskar att stå i rampljuset och drar blickarna till sig tack vare sin fräcka design. Då ska man också veta att människor här är ganska blasé på snygga bilar. Men till skillnad från andra vrålåk upplevs inte cabben som för snobbig och dyr - utan intresserar alla!

Foto:

Audi2009-07-15 06:58


Att köra "trottoarrace" i Cannes är magiskt och det finns inget bättre ställe än Croisetten. Här njuter vi till ljudet av vågorna som rullar in på sandstranden samtidigt som soundet från testbilens motor är överdådigt vackert. Vi kommer fram till Coquillage Brun, stans absolut bästa skaldjursställe. Här öppnar man gärna ostronen utomhus vilket betyder på trottoaren och personalen blev överförtjusta i cabben. Så förtjusta att middagsgästerna fick ge sig till tåls och vänta på havets läckerheter.

Ta av toppen
Audi TT Roadster är en strikt tvåsitsig cabriolet, men en rymlig sådan. Långa personer får plats utan problem och bagageutrymmet är riktigt rymligt. Ja, de flesta konkurrenterna använder sig av en plåtcab men här är det fråga om en vinterisolerad sufflett av tyg. Anledningen är att suffletten tar mindre plats och är lättare än plåtpuzzlet. Som vanligt erbjuder tyskarna en djungel av motorer och utrustningspaket. Om vi börjar med bensinarna så är värstingmotorn på den frestande menyn en vinkelsexa på 250 hästkrafter där fyrhjulsdrift ingår på köpet (428 300:-) medan snikversionen är en fyra på 160 hästar (321 100:-). Vi har dock testat mellanmotorn, vilken är en turbofyra på tvåhundra hästar (366 600:-) som finns i kombination med tillbehöret S-tronic som är en robotiserad låda med sex växlar. Önskar du en diesel? Tja, då finns även en snål rackare på 170 hästar (384 300:-).

Sen ankomst
S-tronic är egentligen en manuell växellåda fast med dubbla kopplingar som alltid ligger steget före. När du exempelvis accelererar på tvåans växel så förbereds samtidigt den tredje, vilken läggs i på någon hundradels sekund. Enkelt? Nej, inte alls. Det är en komplicerad historia, men lådan är smidig att använda med paddlar vid ratten. Många föredrar en vanlig handjagad låda vilket de naturligtvis kan få och sparar då 24 500 spänn på kuppen.
Franska Medelhavskusten har alla typer av vägar men de krokiga uppe i bergen är mest avslöjande för bilens köregenskaper. Audi TT Roadster rinner formligen genom kurvorna på ett sätt som är ovanligt idag. Den exakta styrningen i kombination med självjusterande stötdämpare och en motor som drar på alla varv gör att man gärna kör långa omvägar. Precis vad som hände oss och vi anlände lite sent till presskonferensen. Det finns inget annat att skylla på än testbilen och förklaringen godtogs med stora leenden. Fattas bara annat?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!