Qurant & 3-vlig

Alla goda ting är tre sägs det och ordspråket stämmer överens med Audi vars suvar nu är tre till antalet: Q3, Q4 och Q7. Den förstnämnda är tyskarnas senaste nykomling och har samma kaxiga utseende som sina äldre syskon. Däremot är nya Q3 betydligt mindre och mäter exakt 439 centimeter mellan stötfångarna. Frågan är om storleken har någon betydelse eller är lillsuven lika kompetent som de större modellerna?

Foto:

Audi2011-10-05 04:05


Siktet för Audi Q3, som faktiskt byggs i Barcelona hos Seat, är inställt på BMW X1 som har snarlika mått. Det rör sig med andra ord om suvarnas mellanklass där kunderna inte stirrar sig blinda på terrängegenskaperna, utan snarare på hur bilen uppträder i storstadsdjungeln. Häng med på en första provrepa i och omkring alpstaden Zürich.

Last eller lust?
Utseendet är klart aggressivt med de sneda, lite elaka strålkastarna samt den enorma grillen. Designen i profil ser lite stubbig och fyrkantig ut i kontrast till det eleganta bakpartiet. Interiören är smakfull - något man förväntar sig bakom ratten på en Audi. Instrumentpanelen känns igen från A1:an men har fått andra ventilationsutblås. Standardutrustningen är hög och räcker prylarna inte till så finns det massor av godsaker att välja bland - bara du är redo att tömma spargrisen. Vad sägs om en teknikspäckad färddator, interiörbelysning med ett stort antal ljusdioder, panoramaglastak, parkeringsassistans eller trådlöst nätverk? Komforten är mycket bra både i fram- och baksätet. Men då taklinjen sluttar svagt ner mot bagageutrymmet så påverkar det naturligtvis skuffen. Ändå får vi in 463 liter och då man fäller ner de bakre ryggstöden får 1 365 plats.

"Q" som i Quattro
Under huven erbjuds välkända motorer: alla är turbofyror på tvåliter och har start & stopp-teknik. Bensinarna är på 170 (302 500:-) respektive 211 hästkrafter (343 500:-) medan dieslarna är på 140 (288 000:-) respektive 177 (343 500:-). Båda bensinarna och den starkaste dieselspisen har tyskarnas välkända fyrhjulsdrift quattro, medan den minsta oljebrännaren enbart driver på framsulorna. Vi testade den motorstarkaste dieselmaskinen i gänget som även har en sjustegad dubbelkopplingslåda inkluderat i grundpriset. Det är en stark maskin som klarar noll till hundra på 8,2 sekunder, toppar 212 och sörplar enbart i sig 0,59 liter per mil.
Om man köper till "Drive Select" så kan föraren välja mellan fyra olika körprogram: komfort, auto, dynamik och effektivitet. Det sistnämnda läget är mest intressant eftersom bilen "rullar fritt" när föraren släpper gaspedalen i exempelvis nedförsbackar och sparar bränsledroppar. Därmed måste man vara extra på hugget med bromsen om det börjar rulla för fort. Vår slutsummering blir således att BMW X1 får se upp. Audi Q3 ligger nämligen tätt i baken, blinkar med helljuset och tutar för omkörning!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!