Riskfyllt kraftwerk

På bilradion spelar tyska Kraftwerk sin synthklassiker "Autobahn" och det är precis vad nya Audi RS 6 handlar om. Under huven jobbar nämligen ett "kraftwerk" som utvecklar 450 hästar och vars fartpotential bäst kan utnyttjas på autobahn. Toppfarten är visserligen begränsad till 250, men med lite omprogrammering har vi här en bil som platsar i 300-klubben. Frågan är om det finns risk för härdsmälta?

Foto:

Audi2002-09-20 07:59

Har man en gång känt på trycket i ryggslutet, kittlats av de lågfrekventa vibrationerna och förförts av vinkelåttans muller så står det klart: Audi RS 6 är en tickande bomd som bara väntar på att få brisera. Men när det väl sker så vill det till att ha tungan rätt i mun. Maskinen lever nämligen sitt eget liv och det är svårt att skydda sig mot dess vilja att fullständigt löpa amok...Hjärtat i halsgropenDet är få bilmodeller som kan skryta över att vara oslagbara och kapabla att ta itu med nästan vad som helst. Jag skriver "nästan", för även om Audi RS 6 inger ett alldeles speciellt välbehag så hotar amorteringarna att bli knäckande. Grundpriset på 845.000 kronor kan naturligtvis tyckas vara avskräckande. Ändå är den svenska tilldelningen nästan slutsåld och det är inte utan att jag kan förstå habegäret. Titta bara på interiören där kolfiber och läder är favoritmaterialen. Framför mig finns dessutom en treekrad sportratt med växelfunktion aŽla Formel 1. Det innebär att man får klara sig utan kopplingspedal och växla med "paddlar" bakom ratten. Men vad skiljer sig då utseendet mellan RS 6 och den traditionella A6:an?
Jo, på utsidan känns bilen igen på den djupa frontspoilern som förser de båda laddluftkylarna med luft. På bakluckan jobbar dessutom en diskret vinge och två avgaspipor ser till att BMW:s ljudtekniker får hjärtat i halsgropen.
Att "kraftwerket" genererar all den energi man någonsin kan tänkas behöva råder inga större tvivel om. En V8 försedd med dubbla turboaggregat och lika många laddluftkylare ger resultat.
Närmare bestämt 450 hästar och en vridmomentkurva som är fast förankrad på 560 Newtonmeter.Så för att vara en välförsedd tysk på 486 välskapta centimeter och 1.840 bastanta kilo tar sig RS 6 fram förvånansvärt snabbt. Audin behöver bara 4.7 sekunder till hundra och 17.6 sekunder till det dubbla. Därmed har bilen utrustats med större delen av alfabetet vad gäller förkortningar för elektroniska livlinor.
Vi tänker befria Er från dessa, men konstaterar i all hast att sex krockkuddar är standard. Frågan är hur mycket dessa hjälper vid en härdsmälta i 250 knutar? Slutligen erbjuds RS 6 i kulörer inspirerade av idel racerbanor. Vad sägs om Mugello blå, Daytona grå, Avus silver, Misano röd eller Goodwood grön?
Naturligtvis "snabbtorkande" färger...

Har man en gång känt på trycket i ryggslutet, kittlats av de lågfrekventa vibra-tionerna och förförts av vinkelåttans muller så står det klart: Audi RS 6 är en tickande bomd som bara väntar på att få brisera.
Har man en gång känt på trycket i ryggslutet, kittlats av de lågfrekventa vibra-tionerna och förförts av vinkelåttans muller så står det klart: Audi RS 6 är en tickande bomd som bara väntar på att få brisera.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!